Door de bouw van een collector gaat de randparking op het Rode Kruisplein op maandag 26 september definitief dicht voor het publiek. Enkel bewoners kunnen er voorlopig nog terecht. Op een alternatief in de onmiddellijke omgeving is het wachten tot eind november. “Het wordt een korte deadline tussen de oplevering van het parkeergebouw en het installeren van onze technieken. Eind november zou de parking moeten opengaan”, zegt Philippe Vranckx, general manager van Indigo Infra Belgium.
Het parkeerbedrijf baat in de binnenstad bijna alle ondergrondse parkings uit en haalde ook de co “We zijn tijdig gestart met de zoektocht naar een geschikte exploitant. Op deze manier is een snelle opening verzekerd na de realisatie van de parking”, vertelt Greet Geypen (Vld-Groen-m+), schepen van Stadsontwikkeling.
Met de nieuwe randparking mikt Mechelen niet alleen op bezoencessie binnen voor parking Keerdok.kers die naar de binnenstad trekken, maar ook op gasten van het Van der Valkhotel en op bezoekers van de toekomstige woonwijk op de Keerdoksite. Qua tarieven is de nieuwe parking helemaal anders georganiseerd dan de huidige randparking.
Maximum tien euro
Op het Rode Kruisplein moet je enkel op weekdagen betalen van 8 tot 20u. Een uurtje parkeren is er zeer democratisch en kost er maar één euro. Twaalf uur parkeren, het maximum betalend tarief voor een dag, kost er vijf euro. In de nieuwe parking Keerdok moet je de klok rond betalen – ook tijdens het weekend – en kost het eerste uur parkeren je 1,60 euro.
Overdag betaal je er tussen 8 en 20u maximum zes euro, en ’s avonds en ’s nachts tussen 20 en 8u is het maximumtarief vier euro. Een hele dag parkeren (24u) kost er tien euro. Voor parking Keerdok kan je ook een abonnement afsluiten, wat voor het Rode Kruisplein niet mogelijk was. Wie de klok rond toegang wil en meteen voor een jaarabonnement kiest, betaalt 110 euro per maand. Bewoners betalen in dat geval 65 euro per maand. Met een bewonerskaart parkeren ze momenteel nog gratis.
“We hebben de vergelijking gemaakt met andere centrumsteden zoals Leuven en Hasselt en dan zijn we nog altijd goedkoper. We zetten met parking Keerdok ook in op deelmobiliteit en een bootshuttle zal de parking via de Dijle verbinden met de binnenstad”, zegt Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit.
Zonnepanelen en laden
Parking Keerdok wordt overigens een duurzaam parkeergebouw. Met een zonnepanelenpark wordt heel wat van de benodigde energie opgewekt. De parking moet uitgroeien tot een van de hubs voor laadinfrastructuur in de stad. “Er is een ruim aantal parkeerplaatsen voor elektrische wagens en dat aantal kan later zelfs nog uitbreiden”, vertelt Vanmarcke.
De parkeertoren is ook flexibel opgebouwd. “Wanneer er minder of meer vraag is naar parkeren, kan de indeling van het gebouw gemakkelijk worden aangepast”, zegt schepen Geypen. Het parkeergebouw bestaat in totaal uit acht verdiepingen: twee ondergronds, een benedenverdieping en vijf bovengrondse. Die zijn niet allemaal bestemd om er te parkeren. Zo opent er in parking Keerdok in het voorjaar van 2023 ook een buurtsupermarkt van Louis Delhaize, de opvolger van de gesloten Match aan Lamot. Voka-Kamer van Koophandel krijgt er kantoren.
Naast de 525 parkeerplaatsen zijn er in het gebouw een honderdtal fietsenstallingen.