In maart 2021 belandde Margot Cattersel in een burn-out waar ze nog van aan het herstellen is. “Via de huisarts werd ik doorgestuurd naar een burn-out- en lifecoach”, legt ze uit. “Snel werd duidelijk dat ik het moeilijk heb om over gevoelens en over mijn verhaal te babbelen. Na enkele maanden begon ik te tekenen over zaken die me bezighouden. Dat gaat dan vaak over relatief feministische thema’s. Op aansturen van mijn zus begon ik met mijn Instagrampagina @vageinig. Vrij snel liep dat vrij goed en ging ik me nog verder verdiepen in onderwerpen die vrouwen aangaan.”
“De perfecte moeder, de perfecte echtgenote, de perfecte werkkracht: er ligt een enorme druk op de schouders van vrouwen”, stelt Cattersel. “Ook de armoedecijfers spelen hard in hun nadeel. Menstruatiearmoede is daar een deel van. Door er met vriendinnen over te babbelen, kwam ik in contact met vrouwen die er zelf mee te maken hadden. Een van hen zei: ‘Ik voel me zo veroordeeld, maar als je aan het einde van de maand moet kiezen tussen brood voor je kinderen of maandverband, dan is de keuze snel gemaakt.’ Die uitspraak liet me niet los.”
School missen
In 2020 gebeurde er een studie naar menstruatiearmoede in ons land. Uit de cijfers blijkt dat één op de acht meisjes en vrouwen tussen 12 en 25 jaar ermee te maken heeft. “Waanzinnig dat zoiets nog altijd kan in ons land”, zegt Cattersel. “Wat me als mama van dochters van 7 en 2 jaar enorm pijn doet, is dat één op de twintig meisjes al eens een dag school heeft moeten missen omdat ze haar regels niet op een deftige manier kan doorbrengen. Mijn brein is daar te klein voor. Vanuit de overheid en vanuit Europa komt intussen wel steun, maar grote delen van dat budget worden opgeslorpt door onderzoek. Mensen die nu geholpen moeten worden zijn daar op korte termijn niet mee geholpen.”
De illustratrice wilde niet langer aan de zijlijn staan. Dit voorjaar lanceerde ze haar actie Spread Your Wings. Ze liet daarvoor tweehonderd pins maken naar een eigen ontwerp. “Met een klein hartje, maar ze verkochten keigoed”, zegt ze. “Ik bood ze aan via Instagram en mocht er ook in de Delhaize van Beerzel (Putte) mee staan. Alles is de deur uit, op twee exemplaren voor mij na.”
Passend product
De actie leverde 1.000 euro winst op. Daarmee kocht Cattersel vierhonderd pakken maandverband, tachtig dozen tampons en twintig menstruatiecups. Het team Gelijke Kansen van Heist-op-den-Berg nam de lading woensdag dankbaar in ontvangst. Onder meer via de sociale kruidenier gaan de producten nu herverdeeld worden. Ook scholen en verenigingen krijgen een deel van de voorraad. “Ik koos een grote diversiteit aan spullen uit”, zegt Cattersel. “Van mensen in armoede wordt vaak verwacht dat ze maar blij zijn met wat ze krijgen, maar het is toch wel fijn dat een vrouw minstens een menstruatieproduct kan uitkiezen dat ook bij haar past.”
Tot slot hoopt Cattersel dat de actie het thema bespreekbaarder maakt. “Het ligt bijzonder gevoelig en er is nog schaamte om erover te babbelen, maar spijtig genoeg bestaat het fenomeen wel degelijk. Om het zweverig uit te drukken hoop ik dat deze actie kan helpen om de wereld een beetje mooier te maken en een aantal vrouwen van deze last te ontzien. Of er nog concrete acties volgen? Ik neem nu even tijd om op adem te komen. Nadien kijken we verder. De samenwerking met het team Gelijke Kansen verliep alleszins uitstekend.”
Instragram: @vageinig