2024 was een nat en donker jaar en dat hebben de Belgische telers geweten. Vollegrondsgroenten als witloof en prei groeiden slecht door de aanhoudende regen, serregroenten als tomaten en aubergines waren minder in trek en dat kwam de prijs niet ten goede. De totale productomzet hield wel stand: met 665 miljoen euro deed de veiling het zeven procent beter dan in 2023.
Toch was er ook een uitschieter: de komkommer. Op de veiling in Sint-Katelijne-Waver passeren tachtig procent van alle komkommers die in België aangeboden worden en in 2024 waren dat er welgeteld 160.642.566. Aanzienlijk meer dan in 2023 en zelfs het hoogste aantal in tien jaar.
“Vergeleken met andere glasgroenten was de komkommer zeker de sterkhouder, met vraagpieken in mei en augustus”, zegt Philippe Appeltans, directeur van BelOrta. “Blijkbaar slaat de komkommer heel goed aan. De vraag was hoog, niet alleen in België, maar ook in onze buurlanden. We exporteren ook aanzienlijk wat naar Frankrijk en Duitsland. België is zo goed als zelfvoorzienend als het gaat om komkommers, enkel in de wintermaanden is er een beetje import vanuit het zuiden.”
“De vraag was hoog, niet alleen in België, maar ook in onze buurlanden. We exporteren ook aanzienlijk wat naar Frankrijk en Duitsland. België is zo goed als zelfvoorzienend als het gaat om komkommers, enkel in de wintermaanden is er een beetje import vanuit het zuiden”
Philippe Appeltans, directeur van BelOrta
Voor de verklaring van de sterke Europese vraag naar komkommers, met prijspieken in mei en augustus, kijkt BelOrta opvallend genoeg naar TikTok. Want op dat sociaal platform ging afgelopen jaar Logan Moffitt viraal. De 23-jarige Canadees is naar eigen zeggen van kinds af geobsedeerd door komkommers en heeft tientallen filmpjes met originele recepten. Sommige daarvan zijn meer dan veertig miljoen keer bekeken.
‘Cucumber community’
Moffitt heeft al meer dan zeven miljoen volgers en verkoopt nu zelfs T-shirts en truien voor aanhangers van de ‘komkommergemeenschap’ met zijn slogan Sometimes you need to eat an entire cucumber (Soms moet je gewoon een hele komkommer eten).
Moffitts succes leidde zelfs tot een heuse komkommerschaarste in IJsland. Een specifiek recept met sesamolie en rijstazijn ging daar tijdens de zomer extra hard, waardoor in veel supermarkten geen enkele komkommer meer te krijgen was. IJslandse boeren produceren nochtans zo’n zes miljoen komkommers per jaar, voor een bevolking van nog geen 400.000 inwoners.
In België kwam het niet zo ver, maar ook op de groenteveiling in Sint-Katelijne-Waver merkten ze dus het succes van de Canadese twintiger in de vraag. “Als Jeroen Meus met een vergeten groente kookt op Dagelijkse Kost, merken we dat de week erop ook aan de verkoop, maar een dergelijke Europese piek hebben we hier nog nooit gezien”, zegt Appeltans.
Het is niet de eerste keer dat TikTok voor een waanzinnige populariteitspiek van een bepaald product zorgt. Zo veroorzaakte een Finse foodblogster in 2021 een kleine rush op fetakaas in Vlaamse supermarkten, met een recept voor een simpele pastaschotel met een volledige blok feta in de oven.