De stad investeerde 290.000 euro in de aanleg van de ruimere wandel- en terraszone. “Waar zich voordien een weg en een versleten voet- en fietspad bevond, ligt er nu een aangename en toegankelijke rust- en terraszone”, zegt Patrick Princen (Voor Mechelen), schepen van Openbare Werken. In de zone zijn vier picknickbanken geplaatst, zes zitbanken met een rugleuning en er werden enkele plantvakken aangelegd. “Deze heraanleg en de gebruikte materialen geven een idee van hoe we de toekomstige vesten zien”, vertelt Princen.
“Onze klanten, studenten en Mechelse jongeren, appreciëren zo’n terraszone. Van hen hoor ik alleen maar positieve reacties”
Jentel Van Rijn, Cafébaas De Planeet
Cafébaas Jentel Van Rijn is fan. Hij is een van de jonge ondernemers die begin dit jaar café De Planeet heropende. “We zijn heel enthousiast, het ziet er mooi uit. Onze klanten, studenten en Mechelse jongeren, appreciëren zo’n terraszone. Van hen hoor ik alleen maar positieve reacties”, zegt hij. Het café had al een leuk terras aan de achterzijde. “Nu hebben wij ook eentje vooraan, voor ons is dat echt wel een goede zaak. Op andere plaatsen in de stad zien wij ook dat klanten graag voor een zaak zitten”, vertelt Jentel.
Hij ziet de terraszone als een meerwaarde. “Het terras zal onze zaak nog een extra boost geven. Vlak bij ons café liggen heel wat campussen van de Thomas More hogeschool. Al blijft het in Mechelen wel een uitdaging om hier leven te brengen. Er trekt altijd veel volk naar de Vismarkt. Dat is een echte trekpleister, terwijl wij wel wat moeten investeren in promotie”, zegt Jentel.
Mensen zonder tuin
Ook bij Frituur Frutties, al bijna 24 jaar een gevestigde waarde, zijn ze blij met het terras voor hun deur. “Laat de studenten maar komen. Het openbaar domein ziet er mooi en netjes uit. Ook klanten die zelf geen tuin hebben, kunnen bij ons nu buiten zitten, terwijl dat vroeger niet ging. Op het voetpad mochten we ook geen terras zetten”, vertelt Diane Engelborghs
“Laat de studenten maar komen. Het openbaar domein ziet er mooi en netjes uit. Ook klanten die zelf geen tuin hebben, kunnen bij ons nu buiten zitten, terwijl dat vroeger niet ging”
Diane Engelborghs, Frituur Frutties
Sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer op de vesten zag de frituur haar klantenbestand terugvallen. “Sommige mensen zien het niet zitten om rond te rijden”, zegt Diane. Daar hebben ze bij Frutties iets op gevonden. “Sinds Pasen werken wij met Takeaway en Deliveroo. We merken nu dat klanten die vroeger met de auto kwamen nu via die weg bij ons bestellen. Dat valt ons op”, zegt haar echtgenoot Pascal Hendrickx.
“De vesten zijn een belangrijke verbindingsweg, maar ze moeten meer zijn dan alleen maar een plek voor auto’s. Door de vesten anders aan te leggen, willen wij de kwaliteit van de binnenstad doortrekken naar de negentiende-eeuwse wijken er net buiten”, zegt burgemeester Bart Somers (Voor Mechelen). De definitieve herinrichting van de stadsring staat op het programma vanaf het najaar van 2025.
Ontmoetingsplekken
“Een stad heeft nood aan ontmoetingsplekken. In deze buurt is de hogeschool sterk aan het groeien. Zes jaar geleden zaten hier vijfhonderd studenten op kot, vandaag zijn dat er 1.500. Wij willen geen tweede Leuven worden, maar er mag wel een beetje studentenleven zijn. Nu wordt er wel eens gezegd dat onze stad soms ’s avonds wat doods is”, vertelt de burgemeester.
“Ik vind het super. De nieuwe aanleg trekt misschien mensen aan die hier anders niet zouden komen. Dat zou in elk geval leuk zijn. Wij wonen intussen zeven jaar in de buurt en we genieten van een beetje beweging, ook van studenten”, vertelt Martine Renard. Wat ze niet zo leuk vinden, is dat er sinds de wijzigingen veel meer verkeer door de Augustijnenstraat rijdt, waar ze wonen.
Als het van Somers afhangt, wordt in de volgende bestuursperiode een ondergrondse parking gebouwd op de Koningin Astridlaan om er een park aan te leggen. “Van het Kardinaal Mercierplein maken we een terrassenplein met dezelfde aanleg als de Bruul.”
De toekomstige herinrichting moet meer ruimte creëren voor zachte weggebruikers. “Onze stad is meer dan auto’s. Vroeger reden op de vesten amper fietsers. Vandaag zie je hun aantal dag na dag toenemen. Zelf rijd ik heel vaak met de fiets langs de Brusselpoort, waar een teller staat. Daar zijn dit jaar in een richting al 770.000 fietsers gepasseerd”, vertelt Bart Somers.