Geregeld organiseert de stad Mechelen fietsopruimacties aan het station. Dat is nodig, want vaak staan er tientallen fietsen fout geparkeerd. Dat is niet alleen hinderlijk voor fietsers, voetgangers en treinreizigers, maar kan ook gevaarlijk zijn. Zeker nu de stationsomgeving een grote werfzone is. De stad haalt de fietsen daarom weg en stockeert ze een tijdje in de oude stadsmagazijnen in de Grote Nieuwedijkstraat. Maar die zitten intussen zo goed als vol.
“Daarom gingen we op zoek naar een partner die de stroom aan fietsen kan verwerken”, zegt schepen van Preventie Abdrahman Labsir (Vld-Groen-m+). “Zo kwamen we in contact met Decathlon. De keten van sportwinkels haalt voortaan ieder kwartaal een lading fietsen op aan de oude stadsmagazijnen. Voor de eerste schenking ging het om zo’n 150 fietsen. We zijn blij dat we de fietsen kunnen schenken aan een bedrijf dat ze opnieuw op de markt brengt en er sociale projecten mee ondersteunt.”
De fietsen gaan naar het servicepunt van Decathlon in Willebroek. “Daar wordt bekeken in welke staat ze zijn en of we ze kunnen repareren of er onderdelen van kunnen gebruiken”, zegt Marguerite Beauduin van Decathlon. “Een deel van de fietsen wordt tweedehands maar met garantie verkocht in onze winkels. Steeds meer mensen kiezen voor de fiets, maar zeker in de huidige tijd vormt een fiets een erg grote hap uit het budget van veel mensen. De vraag naar goedkopere tweedehandsfietsen is de laatste tijd dan ook fors gestegen.”
Circulair en sociaal
Een ander deel van de opgehaalde fietsen gaat naar sociale projecten in het Mechelse. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan de fietsschool voor volwassenen of het Fietsatelier”, zegt gemeenteraadslid Barbara Van de Perre (Vld-Groen-m+). “Die lokale verankering was een belangrijke voorwaarde voor de samenwerking met de stad. Dit pilootproject draagt bij aan het circulaire verhaal dat we met de stad willen schrijven, maar ook aan de sociale component.”
Duizend fietsen
Op jaarbasis verwacht Decathlon zo’n duizend fietsen op te kunnen halen die opgeruimd werden aan het station of elders in de stad. “Het is verbazingwekkend hoeveel mensen hun fiets hinderlijk blijven parkeren of gewoon achterlaten”, stelt schepen Labsir. “De fietsen worden telkens gelabeld, er gaat voldoende tijd over en er wordt ook over gecommuniceerd. De politie vergelijkt de gevonden fietsen ook met de lijst van gestolen tweewielers. Maar toch zijn er heel wat moderne, goede en waardevolle fietsen waar niet meer naar omgekeken wordt. Die geven we nu een tweede leven.”