MECHELEN – Binnenkort wordt de eerste stap gezet om het Museum Hof van Busleyden te doen heropleven. Tijdens een eerste kennismaking stelt het ondernemende museum de werking voor aan ondernemers. Zo wil het de ondernemerswereld aantonen wat beide partijen voor elkaar kunnen betekenen.
Het vernieuwde Hof van Busleyden brengt het Bourgondisch stadpaleis van Hieronymus van Busleyden als bruisende ontmoetingsplek tot leven. Met de expostie Roep voor rechtvaardigheid worden de deuren in maart 2018 weer geopend. “Ons museum zal de bezoekers meetrekken in de prachtige verhaallijnen van onze rijke Bourgondische geschiedenis en hen laten beleven waarom Mechelen het politieke en culturele epicentrum van de Bourgondische Nederlanden was”, zegt schepen van Cultuur en Toerisme Björn Siffer.
Museum met hart voor ondernemers
In het nieuwe verhaal wordt ook de ondernemerswereld nauw betrokken. Naast de bezoeker moeten ook bedrijven stakeholders van het Museum Hof van Busleyden worden. Daarbij is het niet enkel de bedoeling dat ondernemers met een hart voor cultuur mee hun portefeuille onder nieuwe exposities zetten. Ze schakelen als ambassadeur ook hun expertise en netwerk in om de visie en missie van het museum mee uit te dragen.
Verder moet het vernieuwde museum een open verhaal worden. “Bedrijven zullen hier onder meer hun evenementen kunnen houden”, klinkt het. Daarnaast wordt het een plek om te praten over heden en toekomst. “Zo zullen er leermodules worden aangeboden waarbij thema’s als centralisatie en internationalisering, de zelfbewuste stad, meesterschap en exploratie aan bod komen. Die zijn ook voor de bedrijfswereld prikkelend want historisch bewustzijn werkt inspirerend voor mogelijke scenario’s voor de toekomst.”
Tijdens het infomoment op 27 november nemen onder meer Hans Suijkerbuijk, ceo van Wolters-Kluwer België en Groot-Brittannië en Anouk Stulens van de directie van museum Hof van Busleyden het woord. Zij laten bedrijven uit de Mechelse regio kennismaken met dit nieuwe, toekomstige netwerk.