HNST trok in 2019 de aandacht van de jeansmarkt toen het een eerste grote collectie lanceerde met jeansbroeken die voor 56% vervaardigd waren uit gerecycleerd katoen, geen schadelijke chemicaliën bevatten en waterbesparend waren. Co-founder en CEO Lander Desmedt bewees met HNST dat circulaire mode mainstream kan zijn.
950.000 euro vers kapitaal
“De lancering was boven verwachting succesvol”, vertelt Desmedt. “Zodoende zijn we nog een stukje ambitieuzer geworden. We willen graag groeien.” Om de nieuwe ambities waar te kunnen maken, startte HNST vorig jaar een nieuwe investeringsronde. In slechts vier maanden, haalde het merk 950.000 euro op. Naast het investeringsfonds Freshmen en Trividend, dat HNST reeds vanaf het prille begin ondersteunt, haakten een Antwerpse en een Nederlandse ondernemersfamilie aan, evenals de succesvolle Belgische modeondernemer (en vrouw achter labels Ann Demeulemeester en Haider Ackerman) Anne Chapelle, die tevens al board member was bij HNST. Tot slot verwierf HNST twee achtergestelde leningen: één bij Hefboom en één bij PMV.
“Het is opmerkelijk dat het ons gelukt is om zo’n groot bedrag op te halen in een relatief korte tijd. Voor mij als CEO is dit een teken dat ons product volledig past in de huidige tijdgeest. De investeerders geloven in onze missie. We zijn een jeansmerk dat jeans produceert zoals het in deze tijd geproduceerd zou moeten worden. Dus met minimale CO2-uitstoot en een besparing van ruim 6000 liter water per jeans.”
“De eerste bestellingen uit Japan komen binnen en er is interesse uit Amerika.”
Diverse groep
Bij de selectie van investeerders, heeft Desmedt gelet op de knowhow die elk van hen mee zou brengen. “We wilden een zo diverse mogelijke groep mensen”, vertelt hij. “Dat is goed gelukt. De nieuwe investeerders vertegenwoordigen de modekant, de duurzame kant, de financiële kant, de marketingkant en de textielindustrie. Al deze kennis bij elkaar zal HNST nog sterker maken.”
Met deze nieuwe aanwinst aan knowhow en kapitaal wil HNST de komende jaren voet aan de grond krijgen in de rest van de wereld, verder in het product investeren en nieuwe teamleden verwelkomen.
“De eerste bestellingen uit Japan komen binnen en er is interesse uit Amerika. Ondertussen werken we hard aan nieuwe producten, zoals T-shirts en overshirts die volledig uit gerecycleerd, organisch katoen of regeneratief katoen bestaan. De toekomst ziet er – met hulp van onze nieuwe investeerders – erg veelbelovend uit”, besluit Desmedt.
Wil je meer weten over HNST jeans? Wij gingen met Made in Mechelen eerder al eens op bezoek bij HNST.