Boemerang is een samenwerking van MIVAS vzw in Lier, Kingslize Pizza in Mechelen en Avamoplast in Lokeren. De start-up produceert herbruikbare pizzadozen, die lokaal door Avamoplast gemaakt worden. Via een open ecosysteem waaraan alle Mechelse horecazaken kunnen deelnemen met herbruikbare verpakkingen wil het bedrijf duurzame afhaalmogelijkheden in de verf zetten. Op dit moment bestaat het bedrijf uit acht personen uit de drie bedrijven die de handen in elkaar sloegen. In de toekomst zouden ze graag verdergaan als coöperatieve, die nu volop in de maak is.
Voor de ontwikkeling van Boemerang kregen de drie bedrijven een subsidie van Mechelen Klimaat Neutraal en Green Deal Anders Verpakt vanuit het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.
Lees ook: Van pizzadoos tot aanhangwagen: finalisten voor ‘Hét Product Made in Mechelen’ bekend
Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor een herbuikbare pizzadoos?
“Jaarlijks worden in België maar liefst 16,6 miljoen pizzadozen weggegooid, goed voor 70 voetbalvelden aan bos dat gekapt wordt. Om deze afvalberg te verkleinen en het verbruik van grondstoffen te verminderen, sloegen wij de handen in elkaar om een herbruikbare doos te ontwikkelen die op termijn hopelijk op grote schaal de kartonnen pizzadoos kan vervangen. We kozen voor de naam ‘Boemerang’ omdat de herbruikbare doos een doos is die terugkomt, net zoals het speelgoed.”
Waarom zijn jullie er zo trots op?
“Omdat we het digitale en logistieke systeem dat nodig is voor het herbruikbaar maken van de pizzadoos kunnen openstellen voor iedereen. Op die manier kan heel de Mechelse horeca deelnemen aan ons systeem met hun eigen containers of verpakkingstypes. Zo bieden we horecazaken een transitie naar circulaire economie aan op een zilveren schotel, zonder te veel frictie. Een transitie die anders zeer complex kan zijn.”
Wie zijn de voornaamste gebruikers van jullie product?
“De pizzadozen worden momenteel enkel door Kingslize gebruikt, maar zijn ook beschikbaar voor andere horecazaken die daar interesse in hebben. Ondertussen hebben ook zeven andere horecazaken uit de stad zich aangesloten bij ons Boemerang-netwerk met hun eigen containers. Naast Kingslize nemen nu onder andere ook Beastie Burgers, Beans Bar, Bar Klak en SuPe deel aan het project, met eigen hamburgerdoosjes en koffiebekers.”
Lees ook: HET PRODUCT. Brainboosters van BelOrta: “We willen studenten stimuleren gezond te eten tijdens de examenperiode”
Wat maakt jullie zo uniek?
“Onze belangrijkste activiteit is de logistieke organisatie achter de herbruikbare verpakkingen, en dat is ook wat ons uniek maakt. Alle herbruikbare verpakkingen kunnen geretourneerd worden in alle deelnemende zaken die wekelijks door onze koeriers bezocht worden om de verpakkingen op te halen. Daarnaast is ons systeem ook app-loos en stellen we het voor iedereen open. Ook als bestellende consument hoef je je nergens op aan te melden: we werken met een QR-code om de waarborg terug te storten.”
“Daardoor hebben zowel deelnemende zaken als consumenten meer vrijheid. Bij andere systemen ben je als deelnemende horeca immers verplicht om uitsluitend de bestaande containers te huren of over te nemen. Bij ons doe je wat je wil, wij plakken er een boemerang sticker op en je container is in de loop.”