MECHELEN – Het Anker heeft het bezoekersparcours doorheen de brouwerij vernieuwd. Met jaarlijks zo’n 25.000 bezoekers, is de Mechelse stadsbrouwerij doorheen de jaren uitgegroeid tot één van de meest bezochte trekpleisters in de stad. Ook het brouwerijhotel kreeg een opfrisbeurt.
De afgelopen jaren werd er veel werk gestoken in de vernieuwing van de brouwerijbezoeken. “We willen de bezoeker een totaalbeleving geven”, zegt Marie Vanhellemont, coördinator van de brouwerijbezoeken en de gidsenwerking. “Brouwerij Het Anker is één van de oudste brouwerijen van het land, met een verhaal dat al in de 15de eeuw is gestart. Intussen is Het Anker al 5 generaties lang een familiebrouwerij. De geschiedenis is dus goed bewaard.”
Bezoekers kunnen dat unieke verhaal nu op een interactieve manier doorheen de actieve brouwerij ontdekken. “In plaats van een apart bezoekerscentrum hebben we de bestaande ruimtes van visuele middelen voorzien.” Zo krijgt iedere ruimte een eigen karakter, verhalen en geuren, wat voor allerhande belevingen zorgt. Een begeleide degustatie sluit het bezoek af.
Totaalbeleving
Het Anker krijgt steeds meer bezoekers over de vloer. In 2016 vonden er zo’n 8 procent meer betalende bezoekers hun weg naar de brouwerij. “Voor het afgelopen kwartaal noteerden we zelfs een stijging van het bezoekersaantal met 40 procent tegenover vorig jaar. Ook de zomermaanden waren uitzonderlijk druk, met 49 procent meer bezoekers”, aldus Marie Vanhellemont. Ook in Stokerij De Molenberg, waar Gouden Carolus Single Malt whisky wordt gedistilleerd, is er een stijging merkbaar. Zo waren er afgelopen maand 20 procent meer bezoekers dan in 2016.
Als die trend zich verder zet, zal de brouwerij dit jaar zo’n 30.000 bezoekers mogen ontvangen. “We hebben ons gidsenteam alvast sterk uitgebreid en opgeleid zodat alle gidsen het bezoek op een zelfde belevingsgerichte manier kunnen brengen.” Intussen werd alvast de 21.000ste bezoeker verwelkomd.
Die bezoekers combineren een bezoek aan de brouwerij vaak met vele andere activiteiten. “Vaak gaan ze nadien dan ook nog eten in de brasserie en blijven ze overnachten in het brouwerijhotel om de totaalbeleving compleet te maken. Dat dat hier kan, is uniek”, verklaart Kristina Loriers, coördinator publiekswerking bij Het Anker.
Ook dat brouwerijhotel, bestaande uit 22 kamers en een lobby, werd vernieuwd. In 1990 werd het driesterrenhotel binnen de muren van de brouwerij geopend. Dat is tevens uniek in België.
Op 9 november komt u meer te weten over het verhaal van Het Anker, want dan is ceo Charles Leclef één van de sprekers tijdens Made in Mechelen Live.