vanilla eyes Foto: Carmen De Vos

Heistse ondernemers lanceren nieuw Belgisch brillenmerk

"Geen high fashion, geen overdreven versiering of trendy kleuren, want je bent al mooi genoeg op jezelf". Dat is het motto van Vanilla Eyes, het nieuwe Belgische brillenmerk van Michael De Groote en Annik Wouters. Met hun brillen richten ze zich tot de gewone m/v/x in de straat, met de boodschap dat gewoon zijn ook bijzonder is.

“Iedereen van ons draagt een masker in de buitenwereld”, steekt Annik van wal. “We willen mensen aanmoedigen om rebels te zijn door zichzelf te zijn.”

Net als de gewone brillen van Vanilla Eyes, zijn gewone mensen ook allerminst saai. “Het thema van onze collectie is ‘What’s your secret?'”, vertelt Michael. “Wij geloven dat de gewone mens op zichzelf al interessant genoeg is en zijn fan van iemand geheime kantje. We willen dat naar voren brengen.”

Model met bionische arm 

“Onze doelgroep is 30- en 40-plussers, mensen die vaak geen nood hebben aan een extravagant model op hun neus en liever iets mooi en tijdloos kiezen”, gaat hij verder. “De modellen voor onze fotoshoot zijn dan ook, op één na, geen professionele modellen en vertegenwoordigen de diversiteit van de gewone mens die toch buitengewoon is.” Bij de modellen zit onder andere iemand met een bionische arm en een dragqueen.

Foto: Carmen De Vos

De brillen van Vanilla Eyes worden gemaakt in Italië. “Een Belgisch merk made in Italy, maar de prijs blijft toegankelijk en schommelt tussen 200 à 240 euro”, legt Annik uit. “Het is nu aan ons om Vanilla Eyes tot bij optiekzaken te krijgen. Het is spannend, maar we hebben er enorm veel zin in.”

“Weinig merken brengen een verhaal”

Jarenlang werkten Annik en Michael voor grote namen uit de optiekwereld, maar het kriebelde hard om hun eigen ding te doen, vertellen ze. “Michael is als handelswetenschapper sterk met de cijfers, Annik is als optieker dan weer meer bezig met het creatieve en technische luik. We vullen elkaar dus perfect aan.”

Foto: Carmen De Vos

“We zien bovendien dat er nog een serieus groeipotentieel is op de brillenmarkt gezien steeds meer mensen last hebben aan hun ogen”, gaat Annik verder. “Ook in het aanbod is er nog groeimarge. Je vindt vandaag vrij standaard merken of grote modemerken die naast alle andere producten ook brillen aanbieden. Er bevinden zich daartussen wel een aantal merken die een ander verhaal willen brengen, maar niet veel. Wij willen met Vanilla Eyes in die nieuwe derde groep toch nog een verschil te kunnen maken.”

De naam Vanilla Eyes komt trouwens gewoon van de smaak vanille. “Het is de meest gekozen ijssmaak ter wereld”, lacht Annik. “Maar de inspiratie kwam er ook naar analogie met de hiphop-oorwurm Ice Ice Baby van Vanilla Ice uit 1990.”

Meer info: https://vanilla-eyes.com/