1 april 1965. Rosa Mortelmans en haar echtgenoot Léon Seutin houden in Heist-op-den-Berg Mylène boven het doopvont. “Rosa was de dochter van een Heistse dierenarts”, vertelt Charlotte Giroud, commerciële en marketingverantwoordelijke bij Mylène. “Hij had ook nog andere activiteiten, waaronder een nertsenkwekerij. Léon Seutin, een dierenarts uit Wallonië, kwam stage doen bij de papa van Rosa. De twee werden verliefd en trouwden. Zo bleef Léon in Heist hangen.”
De man van Rosa merkte al snel op dat de werknemers van de nertsenkwekerij mooie handen hadden. “Het DNA in nertsolie bleek nauw aan te sluiten bij dat van onze huid”, zegt Charlotte. “Het heeft een hydraterend en herstellend effect. Rosa vond dat ze daar iets mee moesten doen. Vanuit hun eigen keuken lanceerden ze de wonderolie van Mylène. Al snel bedachten ze er vier of vijf producten rond, maar natuurlijk hadden ze geen budgetten zoals de internationale beautymerken.”
Emancipatie
Drie jaar voor de oprichting van Mylène lanceerde Tupperware in ons land zijn direct selling model via homeparty’s. “Dat idee was bij Rosa blijven hangen”, legt Charlotte uit. “Vrouwen uit de buurt die bij gastvrouwen thuis Mylène-producten verkochten, kwamen ‘s ochtends de potjes ophalen, die Rosa en Léon ‘s nachts maakten, toen nog vaak met de fiets. Dat concept dijde als een olievlek uit tot een netwerk van 1.500 consulenten in België, Nederland en Frankrijk. Op jaarbasis is dat goed voor zo’n 50.000 homeparty’s met een portefeuille van een vijfhonderdtal producten. Beautyproducten zijn nog steeds onze basis, maar ook producten voor het huis, zoals geurstokjes en geurkaarsen en onderhoudsproducten maken er intussen deel van uit.”

Rosa overleed op 21 oktober 2022. De afscheidsplechtigheid bracht een massa mensen op de been. “Met haar businessperspectief gaf ze duizenden vrouwen de mogelijkheid om zich te emanciperen”, stelt Charlotte. “In 1965 hadden nog niet veel vrouwen de mogelijkheid om als zelfstandig ondernemer iets bij te verdienen. Rosa heeft op haar manier dus een grote bijdrage geleverd aan het feminisme avant-la-lettre. Ze was absoluut een visionaire dame.”
Persoonlijke aanpak
De consulenten van Mylène worden getraind op het geven van persoonlijk advies. “Het draait om de connectie die je maakt met de klant”, zegt Charlotte. “In de beautywereld is dat essentieel geworden, omdat mensen zich vaak geen beeld meer kunnen vormen over wat ze exact nodig hebben. Het aanbod is enorm groot, maar het is niet altijd evident om daarin je weg te vinden in een warenhuis of een parfumerie. Met onze persoonlijke aanpak blijven we het verschil maken.”
Intussen werkt Mylène aan de modernisering van de homeparty’s. “We beseffen dat we soms nog vasthangen aan een ouder imago, maar zeker na Covid is gebleken dat er nog steeds nood is om onder de mensen te komen”, zegt Charlotte. “Er zijn nog steeds veel klanten die service willen krijgen op de traditionele manier, maar we werken ook aan nieuwe, meer onbezonnen en lossere manieren om onze party’s te vertalen naar de huidige tijdgeest. Het gezellig samenzijn blijft de leidraad. Dat proberen we nu ook in de kijker te zetten bij een jongere generatie. In Frankrijk zijn we momenteel vooral in het noorden en de buurt van Lyon actief. We zien in de rest van het land nog veel potentieel. Ook in België en Nederland is er bij de jongere doelgroep nog groeimarge.”

Duizend party’s
Het gros van de producten van Mylène wordt nog steeds in Heist-op-den-Berg gemaakt. “Op onze Heistse productiesite werken tegenwoordig een zeventigtal mensen”, zegt Charlotte. “Onze kantoren zijn in Mechelen gevestigd. Daar werken een dertigtal mensen. Onder het motto ‘smeer Belgisch’ houden we er dus een kort circuit op na.”
Inmiddels is de familie Mortelmans-Seutin niet meer bij Mylène betrokken. “In 2015 verkochten zij het bedrijf aan een eerste investeerder”, zegt Charlotte. “In 2022 ben ik er samen met een nieuwe aandeelhouder en met de coo van de fabriek mee ingestapt. Intussen maakten we ook een digitale doorslag. De verkoop via onze consulenten blijft onze corebusiness, maar in tegenstelling tot Tupperware, verkopen wij volle potjes. Voor die herhaalaankopen hebben we onze webshop. De consulenten die de klanten aanbrachten, ontvangen een percentage op die herhaalaankopen.”
Mylène viert zijn zestigste verjaardag op 1 april met duizend simultane homeparty’s op verschillende locaties in België, Nederland en Frankrijk. “Voor de rest vieren we nog het hele jaar door met een aantal mooie producten die we extra in de kijker zetten”, zegt Charlotte. “De nertsolie van weleer zit natuurlijk nog steeds in ons aanbod, maar we hebben ook een vegan alternatief, onze Botanical Luxe Oil. Intussen is meer dan 95 procent van ons aanbod trouwens vegan.”

