Volgens de cijfers die werden voorgesteld zijn er meer bezoekers, meer betalingen, meer handelspanden en daalt de leegstand. Het aantal bezoekers steeg naar een gemiddelde van net geen 300.000 per maand. Een cijfer dat wordt gemeten aan de hand van gsm-signalen. Ook het aantal elektronische betalingen steeg van 600.000 in januari 2022 tot net geen 800.000 eind 2023.
Lees ook: Mechelse handel en horeca houden ondanks economische omstandigheden stand: “Meer bezoekers en minder leegstand”Te veel koffiebars
“Wij mogen inderdaad niet klagen”, zeggen Kirsten en Serge, de uitbaters van Café De Goesting op de Botermarkt. “Over het algemeen gaat het goed. Er zijn wel wat kleine ergernissen zoals het feit dat nog steeds heel wat handelszaken worden omgebouwd tot horecazaken ondanks de belofte dat dit niet zou gebeuren. Dat leidt tot een overaanbod aan koffie- en lunchbars en te weinig handelspanden. Dat de leegstand vermindert wil ik graag geloven maar er zijn niettemin een aantal panden die al jarenlang leeg staan. Ik denk bijvoorbeeld aan het pand bij het Claerenhof op de Leermarkt. Moest daar een mooie zaak komen dan zou dat ook de Botermarkt een boost geven. Onze klanten bestaan voor het grootste deel uit mensen die in het centrum wonen. Op de sociale media lees je dat mensen wegblijven uit Mechelen. Dat is absoluut onwaar. We zijn dat negativisme beu. Mensen komen nog wel degelijk naar Mechelen.”
Patricia Smedts uit Heindonk komt nog steeds even vaak naar Mechelen als vroeger. “Ik heb hier mijn favoriete adresjes zoals een bakker in de Hoogstraat. Voor een koffie kom ik liever naar Serge en Kirsten dan naar de Grote Markt waar het altijd heel druk is. Van hieruit wandel ik naar het station waar ik de bus richting Heindonk neem. Tenminste… als er een komt.”
Liever kleinere zaken
Schoenwinkel Gentry in de Bruul is al veertig jaar een gevestigde waarde in Mechelen. Uitbaatster Brigitte van de Graaf heeft de hele evolutie dus meegemaakt. “Qua leegstand valt het hier goed mee. Ik ben wel altijd voorstander geweest om vooral voor kleinere handelszaken te gaan in plaats van voor winkels met enorme vloeroppervlakten. Mechelen is een knusse stad en dus zouden we beter op kleinere zaken focussen. We merken nu dat onze klanten van de omliggende gemeenten, weliswaar aarzelend, aan het terugkomen zijn na de aanpassingen aan de vesten. De mensen zijn het nu een beetje gewoon geworden. We komen uit een moeilijke periode maar het gaat nu weer beter. Men zou nog iets meer kunnen inzetten op de shopping shuttle.”
Ann en Pieter wonen in Kapelle-op-den-Bos en komen af en toe in Mechelen shoppen. “Ik moet toegeven dat, sinds de vesten zijn heraangelegd, het eventjes geduurd heeft voor we naar Mechelen terug gekomen zijn. Nu alles is afgewerkt hebben we de draad weer opgenomen. We parkeren ons in de centrumparking bij Lamot of de Tinelparking.”
Shopping shuttle
Lies Lauwers van Femina lingerie is zelf lid van het handelaarscomité Mechelen MeeMaken. “Het gevoel onder de Mechelaars is dat het mank loopt met de vesten. Maar als we onze cijfers bekijken dan zijn die zeker niet slechter geworden. We hebben nog altijd evenveel klanten en bezoekers. Er wordt eigenlijk teveel gezaagd en geklaagd op de sociale media. Dat negativisme is voor niks nodig. Ik woon zelf in het centrum en ik zie alle dagen hoe mooi Mechelen is. De mensen beseffen vaak niet dat we intra muros tien parkings hebben in onze stad. Wat er nog beter kan? De promotie van de shopping shuttle. De shuttle van Mechelen Zuid is nog door te weinig mensen gekend. Ook de gratis bootshuttle mag wat meer gepromoot worden.”
Heropleving
Verkoopster Janne van Atelier Bébé in de Onze-Lieve-Vrouwestraat voelt dat er weer meer bezoekers komen sinds de straat werd heraangelegd. “De straat is aan het heropleven door de vele kleinere boetiekjes. Ook het onderling contact tussen de handelaars is heel goed. Wij merken wel dat er meer online gekocht wordt, maar in het algemeen gaat het wel goed.”
Stabiel
Wouter is winkelbediende bij Windels op de Ijzerenleen, een van de monumenten in het handelscentrum. “2023 was voor ons een stabiel jaar. We hebben niet meer maar ook niet minder verkocht. Dat is positief aangezien de prijzen voor tabakswaren en alcoholische dranken steeds blijven stijgen. De problematiek van het parkeren is er nog wel maar wat de mensen vooral stoort is dat ze veel boetes krijgen door de onduidelijke verkeerssituatie. Wat men nog zou kunnen doen is naast de bootshuttle ook een gewone shuttle inleggen vanaf de parking Keerdok. De parkeertarieven zouden ook iets voordeliger mogen zijn.”
Té positief voorgesteld
Patrick van kledingwinkel State of art op de Ijzerenleen vindt dat de cijfers iets te positief werden voorgesteld. “Wij hebben zelf een teller voor het aantal bezoekers en daar merken we dat we het ten opzichte van onze 14 winkels in andere steden minder goed doen. Wat de leegstand betreft zie ik toch nog heel wat panden die niet benut zijn. Ik woon al mijn hele leven in Mechelen en weet dus hoe het vroeger was. Het grootste probleem zijn de vesten. Gelukkig zijn er nog mensen die van Mechelen houden maar er zijn er ook een aantal die niet meer komen. Vooral de boetes maken de mensen kwaad. Je krijgt boetes zonder dat je beseft dat je iets verkeerd gedaan hebt. Laat ons hopen dat het allemaal goed komt.”