De Vlietenkelder was een prestigeproject waar de stad meer dan 1,5 miljoen euro in investeerde. In september 2012 opende het ondergrondse museum de deuren voor het publiek, maar al snel doken er problemen op met de waterdichting. Hét pronkstuk was een prauw, een prehistorisch vaartuig van tweeduizend jaar oud dat in 1904 was gevonden bij het uitgraven van de Afleidingsdijle in Nekkerspoel.
Tot overmaat van ramp moest de stad de prauw in zomer van 2005 evacueren uit de kelder omdat hij begon te schimmelen. Een gespecialiseerd Nederlands bedrijf nam het vaartuig onder handen en heeft het sindsdien in bewaring. De stad zoekt nog altijd naar een nieuwe locatie en de Vlietenkelder sloot de deuren. Er volgde een jarenlange procedureslag, maar een rechter in beroep gaf de stad uiteindelijk gelijk.
Zaak in der minne regelen
Tussen de stad, aannemer Renotec, AWG Architecten en Okra Landschapsarchitecten vonden sindsdien verschillende gesprekken plaats om de zaak in der minne te regelen. Het uitgangspunt: tot een oplossing komen voor alle vorderingen, rechten, aanspraken, onenigheden, twistpunten en eisen.
Maandag wordt een bemiddelingsovereenkomst ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. De aanpassingswerkzaamheden starten uiterlijk zestig kalenderdagen na ondertekening van de dading door alle partijen. Het gaat om werkzaamheden aan de elektriciteit en het verluchtingssysteem.
“Meerwaarde economische functies”
Voor de stad is het nu al een uitgemaakte zaak dat de Vlietenkelder opnieuw toegankelijk wordt voor het publiek. De voorkeur gaat uit naar een polyvalente ruimte omdat de kelder altijd een vochtige ruimte zal blijven. Daarbij kijkt Mechelen zowel intern als extern naar partners. “Denk aan bestaande wandelingen als onderdeel van de stadsgeschiedenis van Mechelen of aan bepaalde jaarthema’s van Mechelen Feest, de Open Monumentendag of als onderdeel van klas- en schooluitstappen. Daarnaast kan ook de Vlietenkelder een meerwaarde hebben voor economische functies”, vertelt Greet Geypen (Vld-Groen-m+), schepen van Economie.
Samen met de handelaars en handelscomité Mechelen MeeMaken bekijkt de stad of er een invulling kan komen die bijdraagt aan de verdere opwaardering van de IJzerenleen. “Op hun vraag organiseren we onmiddellijk na de aanpassingswerken een rondgang voor geïnteresseerde handelaars. Zij kunnen nu al hun interesse kenbaar maken”, zegt schepen Geypen.