Haesaerts Intermodal kreeg van de organisatie Green Freight Europe (GFE) zijn eerste groene blad voor zijn inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen. Het bedrijf uit Breendonk rijdt voornamelijk voor de chemiebedrijven uit de regio. Als intermodale transporteur vervoert Haesaerts vooral speciale afneembare tanks voor chemicaliën.
“Wij zijn uiteraard heel trots op onze erkenning”, zegt Krista Mees, management assistant van Haesaerts Intermodal NV.
De Antwerpse regio is na het Amerikaanse Houston het tweede grootste chemiecomplex van de wereld. Het vervoer van chemieproducten is uitgegroeid tot een heuse specialiteit, een marktsegment dat René Haesaerts reeds in de vroegere jaren zestig onderkende. Hij zette een transportbedrijf op dat zich helemaal ging oriënteren naar de BASF’s, de Bayers en de DOW’s van deze wereld.
Haesaerts zag die groei vooral in het intermodaal vervoer van chemicaliën. Grote volumes werden van de productie-eenheden overgepompt in afneembare tanks die met de truck naar een spoorwegterminal of een zeehaven gevoerd werden. Met zijn acht trucks heeft het bedrijf uit Breendonk daarbij een toonaangevende marktpositie in de streek ingenomen.
“Wij hebben ons in al die jaren sterk geëngageerd om tevens aandacht te hebben voor het milieu. Vandaar onze inspanningen om de CO2-uitstoot van onze trucks te verminderen. Wij werkten daarvoor samen met Green Freigt Europe (GFE) dat ons nu bekroonde met het eerste groene blad en de felicitaties van de jury.”
Haesaerts Intermodal wordt momenteel geleid door Luc Haesaerts, zoon van stichter René. Het bedrijf tekent voor een omzet van zowat 9 miljoen euro en stelt 15 mensen tewerk.