‘Een vernieuwend concept in de chocoladewereld’. Zo omschrijft het bedrijf uit Lier haar nieuwe product dat volledig volgens het principe van upcycling is ontwikkeld. Dat wil zeggen dat materialen worden gerecupeerd die anders in de afvalstroom zouden terechtkomen. In dit concept –niet te verwarren met recycling– krijgen nevenstromen een tweede leven door ze te beschouwen als bruikbare ingrediënten.
“Gudrun zoekt voortdurend naar manieren om te innoveren en meer verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzaamheid. Vorig jaar tekenden we ter ere van ons 80-jarig bestaan het Beyond Chocolate-charter. Dat is een initiatief dat Belgische chocoladespelers samenbrengt en duurzame chocolade promoot. Intussen heeft Gudrun een roadmap uitgewerkt waarmee het actief wil inzetten op de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Cacaofruit Bites, de nieuwste innovatie van het bedrijf, zorgt voor de kers op de taart”, zegt Sofie De Lathouwer, CEO van Gudrun.
(De tekst gaat verder onder de foto)
Smaak toevoegen
Voor de nieuwe creatie zijn de chef-chocolatiers van Gudrun met de cacaovrucht aan de slag gegaan. Traditioneel gebruiken chocoladeproducenten slechts 30% van die vrucht. Het gaat dan om de cacaobonen die in de vrucht verwerkt zitten. Rond de bonen zit weliswaar een witte pulp die ook eetbaar is. Dat ingrediënt hebben de chefs gebruikt om de vulling van deze nieuwe lekkernij te maken. “Het witte gedeelte kan ook een lekkere smaak toevoegen en zo moet er minder weggegooid worden. Dankzij deze manier van werken, maken we dus een lekker én duurzaam product”, klinkt het.
“Met dit product tonen we dat we luisteren naar onze jongere doelgroepen die terecht aan de alarmbel trekken en heel bewust bezig zijn met de toekomst van onze planeet. Als we met z’n allen van chocolade willen blijven genieten, moeten we manieren vinden om op een slimmere manier met de grondstoffen om te springen”, geeft De Lathouwer nog mee.
(De tekst gaat verder onder de foto)
Niet minder
Gudrun organiseerde naar aanleiding van de lancering dinsdag ook een panelgesprek met enkele experts. Tom Palmaerts, trendwatcher bij Trendwolves, gaf zijn mening over upcycling. “Generatie Z hoort vaak dat ‘minder’ de toekomst is: minder vlees, minder reizen, minder kopen. Maar innovatie leert ons dat de toekomst daarom niet altijd over minder gaat, maar over ‘anders’. Dat is een positievere benadering”, zegt hij.
(De tekst gaat verder onder de foto)
Gudrun bestaat sinds 1942 en maakt Belgische pralines en truffels. Wat ooit begon in een banketbakkerij in Lier, is vandaag een premium private label-producent die ieder jaar 4.000 ton chocolade maakt. Het bedrijf doet met deze innovatie naar eigen zeggen ook een oproep naar leveranciers en retailers om samen meer te doen rond duurzaamheid.