Staking De Lijn Mechelen Foto: Leen Van de Sande

Grote stakingsbereidheid bij Mechelse buschauffeurs nadat De Lijn plannen voor stelplaatsen en onderhoudscentra bekendmaakt

De staking bij De Lijn laat zich ook in de Mechelse regio sterk voelen. Slechts enkele buschauffeurs gingen vrijdag aan het werk. Er wordt in zowat heel Vlaanderen gestaakt omdat De Lijn stelplaatsen wil sluiten en verplaatsen. In Mechelen kan de stelplaats wel blijven, maar het onderhoudscentrum verhuist naar Rumst.

De Lijn stelde donderdag haar visie voor op de stelplaatsen en de onderhoudscentra. Daaruit bleek dat acht stelplaatsen de deuren moeten sluiten. Ook verschillende onderhoudscentra zullen verdwijnen. Die beslissing en de manier waarop ze gecommuniceerd werd, schoten in het verkeerde keelgat bij de vakbonden. Er brak donderdagavond meteen een spontane staking uit en ook vrijdag werd er nog gestaakt. In heel Vlaanderen was de hinder voelbaar.

Ook in Mechelen reden er nauwelijks bussen uit. Vrijdagochtend gingen er slechts een drietal chauffeurs aan de slag. Een veelvoud daarvan ging niet aan het werk. “Zoveel stakingsbereidheid heb ik nog nooit meegemaakt”, zegt Daniël De Smet van ACV. “Er zijn chauffeurs die anders nooit staken, maar nu wel meedoen. Ze hebben er genoeg van, dat is duidelijk. De Lijn is een bedrijf in crisis en het heeft met het visiedocument over de stelplaatsen alleen maar meer ongerustheid gebracht.”

LEES OOK. De Lijn sluit 8 stelplaatsen en 5 onderhoudscentra, waaronder dat van Mechelen

In de ruime regio rond Mechelen zorgt vooral de sluiting van de stelplaatsen in Westerlo, Aarschot en Tremelo voor onrust. “Die chauffeurs krijgen een nieuwe plaats in Mechelen, Heist-op-den-Berg of Leuven”, zegt De Smet. “Maar dat is geen menselijk alternatief. Sommige chauffeurs wonen zo plots twintig kilometer verder van hun werk. Om nog maar te zwijgen van de veranderende diensten. Chauffeurs van rustige lijnen in de Kempen zullen plots worden ingezet op drukke lijnen in steden als Mechelen en Leuven.”

5 mecaniciens vertrokken

De stelplaats in Mechelen sluit dus niet. De site in de Elektriciteitstraat zal net extra buschauffeurs tewerkstellen. Maar het onderhoudscentrum sluit wel de deuren. Samen met het centrum van Zurenborg verhuist de werking naar het nieuwe onderhoudscentrum in Rumst. “Die beslissing was al langer genomen”, klinkt het. “Maar heeft ook gevolgen gehad. We hadden acht vaste mecaniciens in dienst. Na de bekendmaking hebben er vijf hun ontslag gegeven omdat ze de bijkomende verplaatsing naar Rumst niet zagen zitten.”

En dus blijven er nog drie vaste mekaniekers over, aangevuld met een handvol tijdelijke medewerkers. Terwijl er volgens De Smet veertien mensen nodig zijn om het onderhoudscentrum vlot te laten draaien. Die drie mensen verhuizen mee naar Rumst. “Maar ook bij hen was er lang onzekerheid. Zij zijn het gewend om een dagdienst te draaien, terwijl ze nu in ploegen zullen moeten werken. Inmiddels werd er met alle mecaniciens wel een overeenkomst gevonden.”

Oude vloot

Tot de verhuizing een feit is, probeert het onderhoudscentrum in Mechelen zich te behelpen. “Er staan massa’s bussen in panne, en dat heeft een invloed op de dienstverlening”, klinkt het. “Door het personeelstekort moesten we van een structureel naar een incidenteel onderhoud overschakelen. Bovendien heeft Mechelen een oude vloot. Er zijn bussen die al achttien jaar oud zijn. Soms komen collega’s uit Limburg of zelfs van aan de kust in het weekend helpen, maar de werkdruk is hoog. Het is niet bij te houden.”

 

Klein onderhoud

Het nieuwe onderhoudscentrum in Rumst wordt normaal gezien in 2024 in gebruik genomen. Een verhuizing dringt zich volgens De Lijn op omdat de garage in Mechelen te klein en verouderd is. De investeringen om van de verouderde infrastructuur een onderhoudscentrum voor moderne, deels elektrische, bussen te maken, is te groot. De stelplaats in Mechelen behoudt wel een loods voor klein onderhoud dat door mobiele teams uit de regio uitgevoerd wordt.