Greenyard is een bedrijf dat verse producten zoals groenten, fruit, bloemen en planten distribueert. Het bedrijf telt ongeveer 9.000 werknemers en is actief in 23 landen. Aan het hoofd van het bedrijf staat CEO Hein Deprez.
Op vergelijkbare basis krikte Greenyard in april, mei en juni zijn omzet met 10,3 procent op tot 1,28 miljard euro. Het verkochte volume bleef stabiel (+0,2 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, de hogere inkomsten zijn quasi volledig te danken aan hogere verkoopprijzen (+10,1 procent).
Lees ook: Greenyard neemt ijslollymaker Gigi Gelato overVoor die prijsverhogingen wijst Greenyard niet alleen naar de hoge inflatie. “Aangezien het om pure en natuurlijke producten gaat, dragen ook de oogstopbrengst en -omstandigheden en de beschikbaarheid van de producten direct bij tot een correcte prijs”, zegt het bedrijf. “Prijsniveaus worden hieraan aangepast en weerspiegelen zo een reële stijging van de inputkosten en kosten voor grondstoffen van de afgelopen perioden.”
Lees ook: Katelijnse multinational Greenyard engageert kok om de wereld meer groenten te doen eten: “Dankzij onze schaal kunnen we echt impact hebben”Wat verse groenten en fruit betreft, steeg de omzet op vergelijkbare basis met 9,1 procent tot 966,1 miljoen euro (+0,6 procent volume, +8,5 procent prijzen). Greenyards diepvriesproducten en conserven brachten met 227,6 miljoen euro 16,2 procent meer op (-2,1 procent volume, +18,3 procent prijzen).
Voor heel zijn lopende boekjaar verwacht Greenyard een omzet van 4,9 miljard euro en een aangepaste brutobedrijfswinst (ebitda) tussen de 175 en 180 miljoen euro. Zijn vorige boekjaar sloot het bedrijf af met 4,64 miljard euro omzet en een aangepaste brutobedrijfswinst van 167,3 miljoen euro.