Laadpalen Eneco

Gebruik elektrische laadpunten van Eneco stijgt

In totaal werd in 2016 bijna 350.000 kWh afgenomen van de laadpunten voor elektrische wagens van Eneco België, de duurzame energieleverancier met hoofdkantoor in Mechelen. Dat is goed voor net geen 2 miljoen duurzaam gereden kilometers, bijna drie keer zo veel als in 2015 en ruim twintig keer meer dan in 2014. De stijging komt niet alleen door het gestegen aantal laadpunten. De bestaande laadpunten worden ook intensiever gebruikt. “Bedrijven en bestuurders beginnen de voordelen van elektrisch rijden in te zien”, zegt Michel Davidts, projectmanager e-mobility van Eneco België.

De verkoopcijfers van Febiac tonen aan dat benzine- en dieselwagens in 2016 nog altijd veruit de populairste voertuigen zijn. Toch blijkt uit de statistieken van de Eneco-laadpunten dat het aantal elektrisch gereden kilometers wel degelijk aan een steile opmars bezig is. Christophe Degrez, ceo van Eneco: “Elektrische auto’s werden enkele jaren geleden vooral gekocht als tweede wagen voor de korte ritjes naar de winkel. Nu durven alsmaar meer intensieve gebruikers overstappen op elektrisch of plug-in hybride rijden.” Die elektrische kilometers voorkwamen in 2016 een uitstoot van maar liefst 23 ton CO2, en ook dat is een verdrievoudiging ten opzichte van 2015. “We verwachten in 2017 opnieuw een exponentiële stijging, omdat er grote interesse is voor de laadpalen”, zegt Michel Davidts. “Bedrijven en winkels stellen alsmaar vaker een laadpaal ter beschikking van werknemers, klanten of bezoekers.”

Meeste laadpunten staan thuis

De meeste laadbeurten gebeuren overigens gewoon thuis: 85 procent van de opgeladen kWh komt uit laadpunten die thuis aan de muur hangen. De meerderheid van de laadbeurten buitenshuis gebeurt bij de werkgever, terwijl het aandeel van echt publieke laadpunten beperkt blijft. “Elektrisch rijden vraagt om een mentaliteitsverandering”, zegt Michel Davidts. “Je hoeft niet meer om te rijden naar een tankstation, maar laat je auto opladen terwijl je in je luie zetel zit. Extra publiek toegankelijke laadpunten zijn nodig, maar de meeste bestuurders van elektrische wagens zullen ze maar af en toe gebruiken.”