garage hendrickx

Garage Hendrickx stopt na 40 jaar: “Technologie van geconnecteerde auto’s wordt mijn corebusiness”

MECHELEN, LEEST - Tot woensdag wordt in Garage Hendrickx in Mechelen nog aan auto’s gesleuteld. Daarna verdwijnt, na meer dan veertig jaar, het uithangbord aan de inkomhal op de Battelsesteenweg. “Ik heb het hele gebouw verkocht om in een klein pand op de Antwerpsesteenweg mijn zaak verder te zetten. Ik kies voor een toekomst in de technologie van geconnecteerde auto’s, zelfrijdende en elektrische voertuigen”, zegt Steven Brocken (40) de huidige zaakvoerder van Garage Hendrickx.

Steven Brocken was amper 16 toen hij bij René Hendrickx in de gelijknamige garage op de Battelsesteenweg zijn stage ging doen. Twee jaar later ging hij er in vast dienstverband werken. In 2011 nam hij de zaak over van René om vier jaar later de Seat-concessie stop te zetten. Volgende week trekt de Mechelaar een streep over Garage Hendrickx om een heel andere koers te gaan varen.

“We zijn niet over één nacht ijs gegaan. We zijn ons al enkele jaren aan het verdiepen in een heel andere technologie. De automotive staat op een kantelpunt wat betreft aandrijving en veel meer. Software aanpassingen, updates, kalibraties van camera’s en radars hebben we al goed onder de knie”, zegt de enthousiaste technieker.

Andere economie

“Mij hoor je niet zeggen dat we binnen 5 jaar allemaal elektrisch gaan rijden. Maar ik ben mij er wel van bewust dat de economie anders gaat draaien en dat veel mensen minder met de auto gaan rijden. Hoe meer mensen straks elektrisch of hybride gaan rijden, hoe minder klassiek onderhoud er aan een auto zal zijn. Dat heeft zeker meegespeeld om nu een andere richting in te slaan”, vertelt Steven.

“Hoe je het ook draait of keert, autorijden is een dure zaak geworden. Bij velen staat de auto voor 95% stil. Leasen zal dan een optie worden. Dat maakt dat ook het werk gaat binnenkomen van leasingbedrijven of experten. Auto’s gaan alsmaar complexer worden met technieken aan boord die geprogrammeerd gaan worden. Wij hebben nu al een 800-tal klanten waar we voor werken. Zelfs schadebedrijven uit de kuststreek. Daar wil ik op mijn veertigste mijn business van maken.”

 

De sleutels worden opgeborgen, de computers bovengehaald om herstellingen uit te voeren. — © Dirk Vertommen

Garage verkocht

De 3.600 vierkante meter grote toonzaal met garage, een appartement van 340 vierkante meter en een terras van 100 vierkante meter heeft Brocken niet nodig voor zijn nieuwe toekomstplannen. “Ik heb het pand verkocht aan AUGUSTUS BV, een bedrijf in zonnepanelen, airco’s en thuisbatterijen uit Leest. De zaakvoerder kampt in zijn dorp met plaatsgebrek en komt zich wellicht volgende zomer hier vestigen. Ikzelf heb een pand van 210 vierkante meter aangekocht op de Antwerpsesteenweg in Mechelen, op de site van Dockx Rental. Wij gaan uitsluitend werken voor garages en carrosseriebedrijven en experten van verzekeringen en gerechtsdeskundigen. Daar hebben wij weinig plaats voor nodig”, legt Steven uit.

Voor de klanten stopt het volgende week. “Maar ik blijf hier met mijn diagnose-techniekers nog een tijdje aan boord, tot we in oktober verhuizen. De overgang naar ons nieuwe bedrijf is al enkele jaren aan de gang. We hebben zo’n 300.000 euro geïnvesteerd in technologie van geconnecteerde auto’s voor alle merken. In 2017 heb ik ook mijn diploma behaald in crash data, de zogenaamde zwarte doos, die eind dit jaar in alle nieuwe auto’s verplicht zal zijn. Ook mijn twee collega’s, die met mij de overstap naar de Antwerpsesteenweg maken, scholen zich geregeld bij”.

Nieuwe zaaknaam kiezen

Het auto-technologiebedrijf van Steven Brocken gaat ook een andere naam krijgen. “We denken erover na. Maar verder gaan met Garage Hendrickx in ons logo zou ook niet goed zijn. We hebben nog even de tijd. Voor alle duidelijkheid: takeldienst Hendrickx van collega Kurt Van Kerckhoven, heeft met het stopzetten van de zaak hier niets te maken en blijft verder werken vanuit Mechelen-Noord.”

De voorbije dagen heeft Steven zijn klantenbestand aangeschreven dat ze alle activiteiten stopzetten. “We hebben collega’s uit de buurt aangeprezen waar ze voortaan terechtkunnen voor het onderhoud van hun voertuig”, besluit Brocken.