De hogere omzet is in grote mate toe te schrijven aan de gestegen verkoop van reumamedicijn Jyseleca. Sinds 31 maart 2022 wordt het medicijn verkocht in 15 landen en die verkoop was in het eerste kwartaal goed voor 14,4 miljoen euro.
Zo zegt het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) bijvoorbeeld dat het deze pil regelmatig voorschrijft aan patiënten. Diezelfde pil werkt trouwens ook tegen ‘colitis ulcerosa’, een ontsteking van de dikke darm. Het Europese Geneesmiddelenagentschap (EMA) heeft het gebruik van de pil voor die aandoening eind vorig jaar goedgekeurd.
Het Bel20-bedrijf met hoofdzetel in Mechelen slaagde er voorts ook in om het operationeel verlies met meer dan de helft te doen slinken tot 21,1 miljoen onder de streep. Het nettoresultaat voor het eerste kwartaal kwam uit op een verlies van 13,3 miljoen euro tegenover een winst van 9,4 miljoen euro een jaar eerder.
Nieuwe CEO
Die goede resultaten vloeiden misschien deels voort uit het aantreden van Paul Stoffels (59) als nieuwe CEO. De Kempenaar trad op 1 april 2022 in de voetsporen van de Nederlandse moleculaire bioloog Onno van de Stolpe (62). Toen in januari het nieuws bekend raakte dat Stoffels hem zou opvolgen als algemeen directeur, schoot de beurskoers van Galapagos op één dag met 22% de hoogte in.
Stoffels is dan ook niet de minste. De Rijkevorselnaar stond jarenlang aan het hoofd van de onderzoeksafdeling van het farmaceutische bedrijf Johnson & Johnson. Hij leidde er onder meer de ontwikkeling van een vaccin tegen corona in goede banen. Eind vorig jaar ging hij met pensioen. Na minder dan een maand komt hij al op dat besluit terug: hij wordt baas van Galapagos, het bedrijf dat hij mee heeft opgericht en waar hij van 1999 tot 2002 in de raad van bestuur zat.
Maar los van al die verdiensten blijft er toch een prangende vraag: hoe kan de komst van één man zo’n euforie ontketenen op de beurs? “Dat komt wellicht door zijn netwerk en zijn relatieve bescheidenheid”, zei Tom Simonts, beursspecialist van KBC Securities eerder dit jaar.
“Paul Stoffels heeft in zijn jaren als onderzoeker bij Johnson & Johnson natuurlijk een enorme kennis en gigantisch veel contacten opgebouwd. Vanuit dat netwerk kan hij nieuwe onderzoeksprojecten aanbrengen. En in tegenstelling tot zijn voorganger, de Nederlander Onno van de Stolpe, zal hij wellicht zeer uitgebreide testresultaten voorleggen voordat hij van de daken roept dat een van zijn nieuwe producten fantastisch is.”