De komende tien jaar zal de verkeersinfrastructuur in Antwerpen een grondige metamorfose ondergaan. Verschillende tunnels zullen de Antwerpse Ring finaal rond maken. Het viaduct van Merksem zal worden afgebroken om plaats te maken voor een volledig verdiepte en gedeeltelijk overkapte Ring.
Het deelproject Rechteroever vormt, via de Oosterweelknoop, de verbinding tussen de Scheldetunnel en de R1, zowel in noordelijke als in oostelijke richting. Om dit alles op een zo kort mogelijke termijn te realiseren, is het nodig om tijdelijk een nieuwe R1 aan te leggen ten oosten van de bestaande R1. De Antwerpenaar kan alvast beginnen uitkijken naar een vernieuwde stad, eentje waar een verkeersveilige infrastructuur de basis vormt voor groene ademruimte.
De werken aan de Oosterweelverbinding zijn van een zelden geziene omvang en vormen een stevige injectie in de Vlaamse economie. Heel wat Vlaamse bouwbedrijven tekenen de komende jaren present op een van de vele Oosterweelwerven. “We zullen zowel op het land als onder water huzarenstukjes uitvoeren. Dat we daarvoor kunnen rekenen op een brede expertise en de strafste koppen uit onze bouwwereld, stemt ons bijzonder tevreden. De uitdaging wordt stevig, het team dat we verzameld hebben, vormt daarop het beste antwoord”, zegt Peter Vanhoegaerden, operationeel directeur van Lantis.
Vandaag maakte Lantis bekend dat het twee bedrijven uit de Willemen Group heeft geselecteerd voor de bouw van de tunnels op de bodem van het Albertkanaal en voor de werken om de bestaande Ring in het noorden van de stad te vervangen door een verdiepte Ring. De contracten hebben een totale waarde van om en bij de 2,3 miljard euro. Franki Construct (burgerlijke bouwkunde) en Willemen Infra (infrawerken) voeren de werken uit samen met BESIX, Cordeel, DEME, Denys, Jan De Nul en Van Laere.