MECHELEN – De vestiging van Fonifix in Mechelen heeft een grote opknapbeurt achter de rug. Met behulp van Tailormate, de Mechelse specialist in onder meer standenbouw & display, werd een nieuw concept uitgewerkt.
Fonifix opende eind 2013 zijn eerste vestiging in de Onze-Lieve-Vrouwestraat. “De financiële middelen waren toen beperkt aangezien ik net van de schoolbanken kwam”, legt zaakvoerder Dennis Huysmans uit. “Hierdoor moest ik met een laag budget de winkel openen, maar dat was een berekend risico.”
De voorbije jaren groeide Fonifix echter uit tot een succes, met ook filialen in Sint-Niklaas en Antwerpen. “Dat heeft ons nu geïnspireerd om Fonifix naar een hoger niveau te tillen”, aldus Huysmans. “Wij zien nog te vaak repairshops opduiken die onbetrouwbaar zijn, namaak onderdelen gebruiken en de privacy van hun klanten schenden. Net aan die 3 zaken hechten wij zelf veel belang.”
Afstappen van tradities
Om dit aan te tonen, werd een nieuw concept bedacht. Koen Verheyen, Operations Director van het Mechelse Tailormate, dat voor de uitvoering zorgde: “Met de inrichting van de shop in Mechelen zijn we, net als eerder bij Fonifix Antwerpen, afgestapt van het traditionele karakter van de repairshop waarbij de klant enkel tot aan de balie komt en alle herstellingen achterin gebeuren.”
“Tailormate heeft deze manier van werken herbekeken en er voor gekozen om de klant een blik te gunnen in het herstelatelier. Op deze manier is er transparantie ontstaan doorheen de ganse winkel. De inrichting omvatte aanpassing van de bestaande technieken, plaatsen van gyproc en glaswanden en leveren en plaatsen van maatmeubilair.”
Relax, we’ll take it from here
Huysmans vult verder aan: “Het hele concept is gebaseerd op het feit dat we kwalitatief te werk gaan, niets te verbergen hebben en vertrouwen willen uitstralen. Ten slotte geeft de klant iets zeer persoonlijk af waar hij enorm aan gehecht is. Concreet hebben we gekozen om een glazen wand te installeren zodat de klanten alles kunnen volgen. Door de scheidingswand kunnen onze techniekers toch nog steeds gefocust werken. Vandaar ook onze quote op de de glazen wand ‘relax, we’ll take it from here’.”
Nu de rebranding is afgerond, kan Fonifix zich weer volop bezig houden met haar groeiproces. Huysmans: “Momenteel zijn we volop bezig met het implementeren van systemen om de werking achter de schermen te optimaliseren. Zowel interne communicatie als communicatie naar de klant toe dient nog bijgesteld te worden. Dit allemaal om de klantervaring zo hoog mogelijk te houden. Vervolgens willen we verder kunnen uitbreiden met onze winkels en ons dienstenpakket uitbreiden.”