MECHELEN – FNG neemt de Zweedse Ellos Group over. Met deze overname in Scandinavië zet de Belgische modegroep haar eerste stappen buiten de Benelux.
Het Zweedse e-commercebedrijf Ellos Group is actief in mode en interieur in de regio met merken als Ellos, Jotex, Stayhard en Homeroom, en telt 1,7 miljoen actieve klanten, voornamelijk vrouwen tussen 30 en 60 jaar. De omzet van Ellos Group, dat ongeveer 500 mensen tewerkstelt, bedroeg vorig jaar 243 miljoen euro.
“Ellos Group is marktleider in Scandinavië en biedt een zeer aantrekkelijke mix aan van mode en interieur- en decoratieartikelen, met een sterke positionering van haar eigen merken. In combinatie met haar krachtig platform voor financiële diensten, is dit een ideale aanwinst voor FNG. Wij zien deze transactie als een volgende mijlpaal in het groeiverhaal van FNG”, zegt Dieter Penninckx, oprichter en ceo van FNG.
FNG, de groep boven onder meer Brantano, Fred&Ginger, CKS en Claudia Sträter, wil met de overname niet alleen het productaanbod vergroten, maar ook de e-commerceactiviteiten sterk uitbreiden. “Er zullen belangrijke synergiën ontstaan, zowel qua omzetgroei als via optimalisatie van de kostenstructuur”, aldus FNG.
Voor het e-commercebedrijf in mode en interieur telt FNG 229 miljoen neer, waarvan ruim de helft cash, 90 miljoen euro in aandelen en 14 miljoen via een renteloze lening. Na de transactie zal Nordic Capital een belangrijke minderheidsaandeelhouder worden van FNG.
FNG boekte in 2018 een omzet van zo’n 512 miljoen euro.