Fiscaal en socaal kader voor mobiliteitsbudget

karel van eetveltRuim 4 op de 10 ondernemers overwegen een mobiliteitsbudget voor hun werknemers. Dat blijkt uit een rondvraag van Unizo bij 408 ondernemers naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit. Het mobiliteitsbudget is een systeem waarbij de werknemer de keuze heeft hoe hij zijn mobiliteitsbehoeften invult, al dan niet in combinatie met een bedrijfswagen.

“We staan samen gemiddeld 58 uur in de file, een tijd die we zeker allemaal aan iets anders willen en kunnen besteden. Een goed gebruikt mobiliteitsbudget kan leiden tot een meer duurzame mobiliteit”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. De ondernemersorganisatie benadrukt dat het invoeren van een mobiliteitsbudget altijd de vrije keuze van de werkgever moet zijn. “Maar dat bijna de helft van de ondernemers een invoering overweegt, is zeker een positief signaal.”

Volgens Unizo is er nu echter ook nood aan een duidelijk fiscaal en sociaal kader dat zowel de werkgever als de werknemer zekerheid biedt. Een mobiliteitsbudget invoeren kan nu al, maar volgens Unizo is het systeem nog onvoldoende bekend. Bovendien is er nog te veel onduidelijkheid en is de drempel te hoog. Zo wegen de administratieve lasten voor de KMO’s te zwaar door en is er onzekerheid over hoe de fiscus en de RSZ bepaalde keuzes behandelen. Dit remt het gebruik van het mobiliteitsbudget af. Unizo pleit voor een duidelijk en fiscaal kader om zowel de werkgever als de werknemer zekerheid te bieden.