Filerijders zijn getalm rond Oosterweel beu

filetjeIn het najaar van 2014 werd de petitie Oosterweel.nu gelanceerd. Daarmee willen de initiatiefnemers – Voka Kempen, Mechelen en Antwerpen-Waasland – druk zetten op de realisatie van een betere verkeersdoorstroming rond Antwerpen. Vandaag telt de petitie al bijna 7.000 ondertekenaars.

Vorige week overhandigden Ronny Van Broekhoven, Michel Delbaere en John Alpaerts een boek met steunschriften, samen met een symbolische schop, aan Hans Maeriën, kabinetchef van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Onze boodschap is duidelijk”, zegt Jan Hendrickx, directeur van Voka Kempen. “Iedereen die dagelijks de files rond Antwerpen moet trotseren, is verder getalm in het Oosterweeldossier meer dan beu. De schop moet snel de grond in.”

In de steunbrief aan de Vlaamse regering wordt opgeroepen tot een snelle realisatie omwille van het grote economische belang voor Vlaanderen. De Oosterweelverbinding biedt de beste garantie om stad, haven en ruime Antwerpse regio beter bereikbaar te maken en de verkeersveiligheid te verhogen. Het sluiten van de Antwerpse ring zorgt ook voor een betere verkeersdoorstroming, wat leidt tot tijdwinst, minder stress en een betere levenskwaliteit voor zowel pendelaars als omwonenden.
Vlaamse welvaart

Het fileprobleem op de Antwerpse ring is meer dan ooit een Vlaamse kwestie geworden. “We hypothekeren hiermee dus niet alleen de economische welvaart van Antwerpen, maar ook die van heel Vlaanderen”, zeggen Stéphane Verbeeck, Ronny Van Broeckhoven en John Alpaerts, de respectievelijke voorzitters van Voka – Kamers van Koophandel Antwerpen-Waasland, Kempen en Mechelen. Uit de ondertekenaars blijkt duidelijk dat dit geen verhaal van bedrijfsleiders alleen is. “Ook werknemers die elke dag in de files staan, vroeger en vroeger moeten vertrekken en hun werk-vrijetijdsbalans verloren zien, tekenden de steunbrief.”