Cargo Velo uit Gent noemt zichzelf een pionier in de stedelijke logistiek per fiets: naast pakjes voor de e-commerce doen de fietskoeriers ook leveringen voor bedrijven. “Sinds 2012 vervoeren we onder het motto ‘alles op de velo’ zowat alles: van bloemen en medicijnen, ferme ladingen drukwerk tot pakjes uit webshops. Ladingen tot 150 kilo kunnen probleemloos mee op de cargofiets”, vertelt Sander Vandenberghe, CEO van Cargo Velo.
Verbinden met andere steden
Zijn koeriers kunnen hun fiets desnoods zelfs uitbreiden met een aanhangwagen. Na Gent, Antwerpen, Brussel en Leuven is Mechelen de vijfde stad waar het bedrijf actief is. Die steden verbindt het ook met een elektrische shuttle, die tot in de hubs aan de stadsrand rijdt. In de Dijlestad gebeurt dat tijdelijk vanuit een magazijn op de Guido Gezellelaan, waar eerder ook al het vaccinatiecentrum was gevestigd.
Vanuit die hubs rijden fietskoeriers dagelijks voor zo’n duizend klanten rond. “Naast grote spelers zoals Krëfel en Nespresso zijn we er bijvoorbeeld ook voor lokale bedrijven en handelaars in de stad, stadsdiensten, ziekenhuizen en voor laboratoria”, zegt Vandenberghe. Per fiets leveren is niet alleen efficiënt, het haalt ook voertuigen uit de stad. Uit studies blijkt dat 25% van de leveringen in de stad perfect met de fiets kan.
CEO Sander Vandenberghe heeft donderdag in Mechelen de convenant duurzame stedelijke logistiek ondertekend. De stad is blij met de komst van Cargo Velo. “Het is ondertussen al het 34ste bedrijf dat ons convenant ondertekent. De deelnemende bedrijven, belangenorganisaties en logistieke spelers engageren zich zo om tegen 2030 mee te bouwen aan leveringen zonder uitstoot in onze binnenstad”, vertelt Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit.
Meer bundeling van goederen
De stad zegt te streven naar duurzame belevering, zonder dat handelaars aan efficiëntie moeten inboeten. “Heel concreet willen we minder gereden kilometers, minder uitstoot en meer bundeling van goederen”, zegt Vanmarcke. De primeur was woensdag voor Groenteman Sander. “De allereerste levering van groenten en fruit ging vlot. Ik kijk ernaar uit om onze samenwerking uit te breiden”, vertelt de handelaar.
Fietskoeriers die aan de job beginnen, krijgen een opleiding van ervaren collega’s. “Ze gaan niet alleen zorgvuldig om met hun leveringen, ze rijden ook veilig in het verkeer”, zegt Sander Vandenberghe.