“Ik ben nog maar net begonnen maar heb eigenlijk al heel wat klanten tevreden kunnen stellen”, zegt Serge (58) bij hem thuis in de Bareldreef. “Waar komt die vraag vandaan? Voor jonge mensen is een huis bouwen vandaag steeds moeilijker en moeilijker. Er wordt dus bijna altijd verbouwd. En dan kan je veel geld uitsparen door oude meubels en trappen van hout te behandelen in plaats van alles nieuw te kopen.”
Serge spreekt van een gat in de markt. “Mijn service is echt wel een niche”, vertelt hij. “Omdat het ten eerste al precisiewerk is. Om bijvoorbeeld een trap te zandstralen moet je net genoeg druk zetten met de machine. Zet je teveel druk dan krijg je putten in het hout.” In het geval van een houten trap moet hij ook rekening houden met alles wat zich errond bevindt. “Je zit met heel veel stof. Alles moet dus zeer secuur bedekt en vastgeplakt worden. Daar kan je met matig werk veel schade berokkenen.”
Luchtgommen mag dan wel een goedkoper alternatief zijn voor een tocht naar de meubelwinkel, toch blijft het een service met een prijskaartje. “En daar zie je mensen soms de mist in gaan”, zegt Serge. “Ze laten wat onbekenden uit Nederland hun trap behandelen voor een appel en een ei, en worden geconfronteerd met een huis dat onder het stof zit en een matig eindresultaat.”
Ook qua productkennis kan de man uit Bornem het verschil maken. “Wil je je trap opnieuw lakken, dan is het moeilijk om dezelfde houtkleur te behouden. Per definitie wordt hout donkerder bij aanraking met vocht. Ik beschik over een speciaal soort lak waarbij de kleur van het hout ongewijzigd blijft.”
Niet voor een baas
Serge is blij dat hij als luchtgommer de kost kan verdienen. “Als je jarenlang zelfstandige bent geweest, je eigen baas bent geweest, is het moeilijk om plots voor een ander te gaan werken. Bovendien is het sowieso moeilijker voor een man van mijn leeftijd om te gaan solliciteren.”
27 jaar was hij fietsenmaker en -verkoper. Toen covid insloeg, had hij een showroom in de Boomstraat in Bornem. “Maar eigenlijk was mijn verkoop al een tijdje aan het afnemen”, herinnert Serge zich. “Ik ben echt teleurgesteld in de sector. Want wat er met mij is gebeurd, zal binnen enkele jaren als een golf over ons land trekken.”
Volgens Serge nemen grote fietsbedrijven een steeds groter worden aandeel van de markt in. Fietsenmakers en -verkopers leken nochtans jarenlang een van de laatste bastions van de lokale middenstand te worden. “Met de populariteit van de elektrische fiets is alles veranderd”, verklaart hij. “Werkgevers halen gigantische leasing-contracten binnen voor hun werknemers en kijken daarbij vooral naar grote spelers die over een gigantische stock beschikken. Daar horen kleine zelfstandigen uiteraard niet bij.”
Sociaal contact
De branche laat dus een bittere nasmaak achter bij Serge. “Ik heb wel een het sociaal contact met de klanten gemist. Met het luchtgommen heb ik dat teruggevonden. Ik kan opnieuw mensen blij maken.”