Varo Lier Foto: Joren De Weerdt

Familiebedrijf Varo uit Lier wint de Voka Lokaal Award

Ondernemersorganisatie VOKA koos onlangs het familiebedrijf Varo uit Lier als winnaar van de Voka Lokaal Award voor de regio Neteland. De prijs bekroont bedrijven die een toonbeeld zijn van ondernemerschap, met mooie cijfers en stevige groei. Onze reporter ging op de koffie bij Jeroen Nys (53), de CEO van Varo.

Hoewel het bedrijf in Lier ongeveer 130 medewerkers in dienst heeft, gaat er bij veel mensen niet meteen een lichtje branden als we het over Varo hebben. Als het over de producten die het bedrijf verdeelt gaat – zoals PowerPlus, Kreator en Premion – klinkt dat wellicht een stuk bekender in de oren.

LEES OOK. Varo wint Voka Lokaal-award voor regio Neteland

 

Het verhaal van het bedrijf begint in 1958, toen grootvader Vic Van Rompuy Varo oprichtte. ‘Varo’ is trouwens de afkorting van Van Rompuy. Dat was toen nog in Mortsel en het bedrijf verkocht vooral ijzerwaren en handgereedschap. In de jaren zeventig verhuisde het bedrijf naar Lier en sindsdien is het uitgegroeid tot een van de grootste Europese spelers in de internationale distributie van doe-het-zelf-, tuin- en handgereedschap.

Ambitie

“Oorspronkelijk waren we exclusief verdeler voor een aantal Europese merken. Daarna importeerden we vanuit Taiwan. Pas later zijn we alleen nog onze eigen merken beginnen te verdelen. Die worden geproduceerd door onze partners in China en door ons verdeeld in Europa. Eind jaren negentig, toen ik 27 was, heb ik de familie uitgekocht en de zaak getransformeerd tot wat ze nu is. Dat is allemaal in een goeie verstandhouding gebeurd. Mijn moeder helpt trouwens nu nog steeds mee in de zaak. Het is leuk om deze prijs als waardering van de lokale Voka-afdeling te krijgen”, zegt zaakvoerder Jeroen Nys.

“Sinds onze verhuizing in 2006 naar een nieuw gebouw in het industriepark in Lier is zowel onze omzet als onze tewerkstelling verdrievoudigd. Het is onze ambitie om nog meer klanten voor ons te winnen. Zo willen we vooral nog uitbreiden in de omliggende landen. Hierbij is het belangrijk dat we ook technologisch gezien bijblijven”, zegt Nys. “Zo zetten we vandaag meer en meer in op toestellen met batterijen en batterijplatformen.”

Evolutie

Varo verdeelt om en bij de 2.500 producten. Dat gaat enerzijds om powertools zoals grasmaaiers, boormachines en hogedrukreinigers en anderzijds om handgereedschap en accessoires. “Wat powertools betreft verkopen we ongeveer 2,5 miljoen stuks per jaar. Hier in Lier werken we met 130 medewerkers. De centrale inkoopdiensten zijn hier gevestigd. We ontwerpen onze eigen verpakkingen en het point-of-sale materiaal, we maken eigen video’s en we hebben ook een magazijn van waaruit alles verdeeld wordt. Sinds ik het bedrijf heb overgenomen is de markt enorm geëvolueerd. De jongere generatie is minder doe-het-zelf-gericht en ze gaat meer gereedschappen delen. In België is de internetverkoop van onze producten nog niet zo fel doorgedrongen, maar we zien daar wel een evolutie in. Dat betekent dat we van ons vertrouwde B2B-businessmodel nu toch ook af en toe aan B2C moeten denken. We kunnen het ons niet permitteren om met ons merk niet aanwezig te zijn op een internetplatform als Bol.com. Ook de producten zijn enorm geëvolueerd. Er zijn niet alleen veel nieuwe toestellen bijgekomen, er is ook een duidelijke evolutie naar batterij-aangedreven toestellen en naar batterijplatformen. Dat betekent dat je een batterij kunt gebruiken voor verschillende toestellen.”

 

 

Budgetvriendelijk

De merken van Varo positioneren zich op de markt bij de meer budgetvriendelijke producten in vergelijking met bekende merken als Bosch of Makita. “Wij zijn geen pionier. Wij proberen de markt te volgen, maar gaan zelf niets nieuws creëren. Tegelijkertijd willen we een kwalitatief toestel bieden. Dat lukt goed, want onze retourpercentages zijn zeer laag. De fabrieken waar onze producten gemaakt worden produceren vaak ook voor de meer bekende merken. We hebben bovendien tien mensen in China die voor ons de kwaliteitscontrole doen.”

In België kun je de producten van Varo vooral in de winkels van Hubo vinden. “Dat is een bewuste keuze geweest. We wilden niet meedoen in de prijzenslag tussen de verschillende grote doe-het-zelfzaken.”

Stemmen

Vanaf 1 juni kan iedereen een stem uitbrengen op de Voka-website op zijn of haar favoriete bedrijf. Een vakjury neemt de eindbeslissing. Op 28 september weten we dan wie van de negen lokale laureaten de grote winnaar van de Prijs Ondernemen 2023 wordt.