Manero Local opende een kleine drie jaar geleden haar deuren (toen nog als ‘Manero’) na een geslaagde pop-up in het centrum van Willebroek. Eigenaar Filip Mertens was tijdens de covidperiode begonnen met het rondleveren van wijn op bestelling. Het online succes vertaalde zich wel niet meteen in een goeddraaiende wijnbar. “We merkten toen dat de online wijnwinkel wel draaide, maar dat de drempel om binnen te wandelen bij Manero te groot was”, legt Bieke uit. Ze heeft net een klant uit de deur geholpen met een leuk smaakpakketje. “Ik vermoed dat mensen een wijnbar associeren met dure wijnen en producten. Terwijl wij heel veel toegankelijke merken aanbieden.”
Concept store
De drempel moest dus lager zag Bieke. “Daarom kwam ik met het idee om van Manero een concept store te maken. We brengen de producten van lokale ondernemers mee in onze winkel en geven mensen zo veel meer redenen om langs te komen.” Bieke is sinds januari vast in dienst bij Manero. Ze baat niet alleen de zaak uit, maar verzorgt ook de marketing én de paperassen van zowel de wijnbar als de online wijnwinkel van Filip Mertens.
“Aanvankelijk was ik alleen zijn boekhoudster”, vervolgt Bieke. “Maar omdat ik zelf met al die ideeën kwam, ben ik mee aan boord gegaan.” Een van haar eerste ideeën was een modeshow. “Ik maakte al langer mijn eigen kledij en wilde die eens naar buiten brengen met een modeshow. Die hebben we hier georganiseerd. Uiteindelijk mocht mijn kledij hier gewoon blijven staan.” Daar lag de kiem voor de concept store. “Omdat we met een mooi pand kunnen werken, op een goede locatie naast de Dendermondsesteenweg, kwamen we al snel overeen om andere handelaars hier hun standje te geven. Zo kunnen mensen eigenlijk perfect een cadeaumandje samenstellen bij Manero Local.”
Boekhouder
Voor ze full-time uitbaatster van de wijnbar werd, was ze zestien jaar lang boekhoudster. “Ik ben nooit echt een stereotiepe boekhoudkundige geweest”, legt ze haar carrièreswitch uit. “Ik snakte altijd wel naar het commerciële en het creatieve, iets wat je niet echt vindt in boekhouding. Onlangs blies ik 42 kaarsjes uit en dacht ik het is nu of nooit.”
Na een brainstormsessie met Filip nam ze de touwtjes meteen stevig in eigen handen. “Ik heb de locatie helemaal zelf heringericht. Twee dagen geleden heb ik nog behang gehangen.”
De bedoeling van Manero Local is om bezoekers een totaalbeleving te geven. “Vanaf maart starten we bijvoorbeeld met workshops. Een van onze staanders ManouHandmade maakt geurkaarsen. Zij gaan een workshop voorzien over zelfgemaakte kaarsen.” Verder wil Bieke nog twee dingen benadrukken. “We zetten hier sterk in op lokale economie. Dat zit echt in het concept vervat. En duurzaamheid ligt ons nauw aan het hart. De verpakkingsmaterialen maar ook veel van onze producten zijn milieuvriendelijk.”