CEO Serge Gregoir van Eutraco bij elektrische vrachtwagens FOTO EUTRACO

Eutraco investeert in “grootste elektrische vrachtwagenvloot van België”

Vijftig elektrische vrachtwagens, “de grootste elektrische vloot van het land”. Logistiek dienstverlener Eutraco spaarde donderdag in zijn Willebroekse vestiging de superlatieven niet bij de voorstelling van zijn letterlijk en figuurlijk groene Mercedes-trucks. Volgens Eutraco zijn er heel goede (financiële) redenen om elektriciteit te verkiezen boven diesel of waterstof.

De logistieke dienstverlener Eutraco begon in 1967 als een klein familiebedrijf in Roeselare, maar kende al snel een gestage groei. Intussen werken er 470 mensen in vaste loondienst, met daarnaast nog tweehonderd onderaannemers. Over het hele land telt de groep nu vijftien sites, waaronder twee in Willebroek, een in Puurs-Sint-Amands en een in Berlaar.

Het is in de logistieke hotspot Willebroek dat donderdag de groene trucks werden voorgesteld. Met de investering van 14 miljoen euro vervangt Eutraco ongeveer een derde van zijn totale vloot van 160 dieselvoertuigen.

CEO Serge Gregoir van Eutraco bij elektrische vrachtwagens
CEO Serge Gregoir (links) van Eutraco stelt de elektrische vrachtwagen eActros 600 van Mercedes Daimler voor. Zijn bedrijf heeft er vijftig aangekocht. FOTO EUTRACO

“We hebben de strategische keuze gemaakt om volop in te zetten op transport met elektrische vrachtwagens”, zegt CEO Serge Gregoir van Eutraco. “Het is wel degelijk mogelijk om dat tegen dezelfde kostprijs te doen als vrachtwagens op diesel. Bij aankoop is een elektrische vrachtwagen ongeveer drie keer duurder dan een dieselmodel. Maar als je kijkt naar de kostprijs in acht jaar tijd, is die dezelfde.”

De verschillende sites worden op termijn verder uitgerust met laadpalen, laadpleinen en grote batterijen, zodat alle vrachtwagens – de eActros 600 van Mercedes Daimler – er kunnen opladen. Voor het opwekken van die elektriciteit worden zonnepanelen geplaatst, een veel goedkopere energiebron dan diesel tanken. Tegen eind 2025 moet het merendeel van de bestelde vijftig elektrische trucks in gebruik zijn genomen.

Waterstof minder interessant

“We merken dat onze klanten interesse tonen in duurzaamheid en koolstofneutraliteit”, aldus nog Gregoir. Volgens hem zijn vrachtwagens op waterstof minder interessant dan die op elektriciteit. Er zijn op dit moment amper plaatsen waar je waterstof kan tanken en die waterstof moet toch worden omgezet in elektriciteit, dus dan kan je beter meteen voor een e-truck kiezen, luidt het. De elektrische vrachtwagens hebben een actieradius van 500 kilometer.