Nina Van Essche en Anthony Juan, twee jonge ondernemers uit het Mechelse, zijn in zee gegaan met het Spaanse parfumeriemerk Equivalenza en hebben op de Bruul in Mechelen een flagshipstore geopend.
“Ons doelpubliek is de moderne slimme consument: mensen die kiezen voor de juiste verhouding prijs/kwaliteit”, zegt Nina Van Essche. “Het is al langer geweten dat de hoge kostprijs van een merkparfum te wijten is aan dure reclamecampagnes, exclusieve flesjes, speciale verpakkingen, enz. Equivalenza laat deze extra kosten achterwege en focust zich op wat écht belangrijk is voor de consument: een kwaliteitsparfum met een lowcost filosofie.”
Equivalenza is een Spaans franchiseconcept dat pas drie jaar geleden van start ging en in totaal al meer dan 700 winkels heeft geopend, verspreid over 32 landen. Pas nu is het concept ook uitgerold in België en Nederland. Het doel is op korte termijn vijftig winkels op te starten, beheerd door onafhankelijke licentienemers. Het succes in de omringende landen zorgt voor een grote interesse bij ondernemers. Ook shop in shop toepassingen zijn mogelijk.
Equivalenza heeft een gamma van meer dan 100 vrouwenparfums en 50 mannenparfums. Op basis van de smaak van de klant, zijn of haar stijl, karakter en persoonlijkheid wordt zijn olfactieve familie bepaald en kan hij experimenteren met geuren binnen deze familie en subfamilie. De flacons worden in de winkel zelf gevuld voor een fractie van de prijs van een merkparfum en kunnen daarna worden hervuld tegen een lagere prijs.
Alle producten worden gecreëerd door een gespecialiseerd team van parfumeurs. Naast parfum biedt het merk ook een aantal nevenproducten aan die het gamma aanvullen, zoals geurmikado’s, huisparfums en geurkaarsen.