MECHELEN – De driedaagse pop-up van de Empty Shop met ingezamelde kleren en accessoires van Mechelaars heeft 9.000 euro opgebracht. Het bedrag werd geschonken aan vzw De Krone, een tewerkstellingsproject voor jongeren met autismespectrumstoornis.
“We zijn ongelooflijk trots op dit resultaat”, zeggen initiatiefnemers Sofie Vereyken en Karla Celis. “We hebben massaal veel kleding ontvangen. Donatiepunten De Zondvloed en Les Tartes de Françoise werden overstelpt”, zegt Karla Celis.
Ook dit jaar vond de Mechelaar de weg naar de Empty Shop tijdens de braderie. “De reacties in de winkel waren super positief. Over het duurzame project, over het prachtige pand De Groene Hond, over de mooie kledingstukken, en over ons goede doel, vzw De Krone die prachtig werk doet voor en met jongeren met autisme. Veel Mechelaars kennen het concept ondertussen en kwamen speciaal langs om het te steunen. Hartverwarmend”, aldus Sofie Vereyken.
De kleding die niet werd verkocht, wordt gedoneerd aan Oxfam Mechelen, armoedeorganisatie De Keeting en de Kringwinkel. “Zo komt ook die kleding goed terecht en steunen we families die het financieel moeilijker hebben.”
Loungeterras
De totale opbrengst van 9.000 euro gaat naar de VZW De Krone, die het Pannenkoekenhuisje in het Tivolipark uitbaat. Projectverantwoordelijke Noël Van den Broeck en medewerkers Heidi en Joris zijn ongelooflijk blij met het resultaat. “Het t’ ASS of Pannenkoekenhuisje is open sinds de paasvakantie en het gaat supergoed. We hebben nog heel veel ideeën en plannen om het nog beter en mooier te maken. En dan is dit bedrag een heel welgekomen duwtje in de rug.”
Met de schenking wordt een loungeterras gebouwd rond het huisje. Het wordt een plek waar mensen even de tijd kunnen nemen om te zitten en te genieten van de omgeving. Het Tivolipark is een heerlijk park in Mechelen, we zijn heel blij dat we het nog mooier kunnen maken.”
De tweede editie van de Empty Shop Mechelen was een initiatief van Jij maakt Mechelen en Curieus.