Bovendien wil Yeet op nog tientallen andere plaatsen snelladers plaatsen. “Elektrisch laden moet even makkelijk worden als water uit de kraan laten komen”, zegt Wim Destrijker van Yeet. De versnelde plaatsing van laadpalen of -plaatsen is nodig. Vorig jaar werden er 15.000 nieuwe elektrische wagens ingeschreven. Dat is nog steeds maar 3,5% van het totaal aantal nieuwe wagens, maar tegelijkertijd ook meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2019 (1,6%).
“Wij willen dit jaar honderd snelladers installeren in België”, zegt Martine Ferment, operationeel directeur van Yeet. Met zo’n snellader kan je een elektrische auto opladen in minder dan tweintig minuten. Dat soort laders zou vanaf september op de parking van de Nekkerhal in Mechelen en aan het Sportpaleis in Antwerpen. Ook in landelijke gebieden wil men snelladers installeren op drukbezochte plaatsen als sportterreinen of bioscopen.
Het meest vooruitstrevende dat Yeet vanaf dit najaar wil doen is de installatie van zogenaamde scale-ups. Die zorgen ervoor dat elke parkeerplaats op een grote parking geschikt is om je elektrische auto op te laden. “Die scale-ups komen dit najaar eveneens aan de Nekkerhal en het Sportpaleis, en op zo’n acht andere plaatsen”, zegt Martine Ferment aan de Gazet van Antwerpen. “Vandaag moet je in een parking zoeken naar een plaats waar je een elektrische wagen kunt opladen. Met ons nieuwe systeem van scale-ups is dat niet meer zo, omdat je de elektrische auto op zowat elke parkeerplaats zal kunnen opladen. We werken met centrale kasten die in een parking verbonden zijn met alle parkeerplaatsen. Als je aankomt, kun je op je smartphone via onze app aangeven in hoeveel tijd je auto moet opgeladen zijn. Bijvoorbeeld over twee uur, of pas tegen de volgende dag. Vanuit de centrale kast wordt de stroom dan zodanig verdeeld, dat elke auto na de gewenste periode is volgeladen. Er kunnen maximaal tweeduizend parkeerplaatsen aan zo’n centraal systeem worden aangesloten.”
De gebruiker zal voor het elektrisch laden een standaardtarief van 5,95 euro per 100 kilometer rijbereik betalen. Voor de Nekkerhal is dit een nieuw verdienmodel. “Door onze samenwerking met Yeet zal onze parking binnenkort ook worden gebruikt als er geen evenementen zijn. Dat zijn dus extra inkomsten”, zegt Alain D’haese, woordvoerder van de Nekkerhal.