STEENHUFFEL – Swinkels Family Breweries realiseerde voor het vierde jaar op rij een recordomzet. Bij de eigenaar van onder meer brouwerij Palm uit Steenhuffel is CEO Jan-Renier Swinkels zopas afgetreden. Zijn neef en opvolger Peer Swinkels krijgt de leiding op een bijzonder gunstig moment.
In 2018 combineerden de 26 merken van Swinkels Family Breweries acht miljoen hectoliter bier en 856.000 hectoliter frisdranken, waarbij het bedrijfsresultaat met bijna een kwart toenam, van 41,1 miljoen naar 53,8 miljoen. De netto-omzet bedroeg 713,1 miljoen euro, een stijging van 8,2% ten opzichte van 2017.
300 jaar brouwerij
Afscheidnemend CEO Jan-Renier Swinkels kijkt met veel tevredenheid terug op 2018, want het was het jaar waarin Bavaria N.V. doorging als Swinkels Family Brewers. “Na een jaar brouwen en bouwen zijn we er in geslaagd om de stijgende lijn in 2018 op het gebied van omzet en bedrijfsresultaat te handhaven”, zegt Jan-Renier. “Het spreekt voor zich dat ook 2019 een belangrijk jaar voor ons is, omdat we het 300-jarig jubileum van de brouwerij Bavaria mogen vieren. Het vervult ons met grote trots dat we nu kunnen verwijzen naar onszelf als Royal Swinkels Family Brewers.Het maakt het voor mij het perfecte moment om het stokje van Voorzitter van de Raad van Bestuur over te dragen.”
Die nieuwe topman is Peer Swinkels (44), een neef van Jan-Renier en al de zevende generatie die de leiding neemt over het bedrijf. Peer startte zijn carrière bij Unilever, maar kwam op zijn 28ste toch in het familiebedrijf terecht. De voorbije jaren was hij er actief als commercieel directeur. De uitdaging voor Swinkels Family Breweries is nu de omzet te laten groeien naar een miljard euro.