Continental Automotive, Mechels fabrikant van elektronische remsystemen, heeft Egemin ingeschakeld om het transport tussen het automatisch magazijn en de productiezone te automatiseren. Egemin bouwde een turnkey installatie met zes E’gv’s, een pallettransport- en bakkentransportsysteem aangestuurd en beheerd door Egemins E’wcs-software (Egemins Warehouse Control System) en E’tricc-software (software voor verkeerscontrole en transportmanagement voor de E’gv’s).
De componenten worden via een pallet- en een bakkenconveyorsysteem van het magazijn naar de productiezone gebracht. Daar staan vier FLV-voertuigen (Fork Lift Vehicles) in voor de aanvoer van pallets met grote onderdelen en twee LTV’s (Load Transfer Vehicles) voor de aanvoer van bakken met kleine onderdelen naar de productiestations. Daarnaast pikken ze ook de afgewerkte producten en de lege bakken op en brengen deze terug naar de palletconveyor die ze naar het magazijn en de herbevoorradingsstations brengt.
Uniek aan de installatie zijn de LTV’s met 6 aangedreven rollenbanen die zorgen voor de bevoorrading van de doorrolstellingen met bakken in de juiste volgorde. Dat is mogelijk doordat de bakken vooraf op het bakkenconveyorsysteem gesorteerd worden volgens hun bestemming in de productie.
Continental Automotive in Mechelen werd recent bekroond met de eerste Agoria-award Factory of the Future. De fabrikant van elektronische remsystemen kreeg deze prijs onder meer door de verregaande innovatieve automatisering van zijn productiefabriek. Dankzij deze investering is de productieomgeving bij Continental veiliger en efficiënter. Er rijden geen heftrucks meer rond in de productie en er wordt heel wat manueel werk overgenomen door de E’gv’s van Egemin. Daarnaast is er een efficiëntieverhoging van de processen op het vlak van timing. De transportconveyors en de E’gv’s zorgen voor een tijdige aanvoer van goederen naar productie.
Continental Automotive Mechelen verwacht dit jaar een omzet van meer dan 300 miljoen euro. Er zijn 540 werknemers, en dat aantal is stabiel gebleven ondanks de automatisatie. Werknemers werden bijgeschoold en konden daarna worden ingezet voor andere functies.