Hoppinpunt Keerdok Schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen aan het Hoppinpunt. Foto: Dirk Vertommen

Eerste Mechelse Hoppinpunt opent aan parking Keerdok

Aan parking Keerdok in Mechelen werd donderdag het eerste Hoppinpunt in gebruik genomen. In totaal komen er in Mechelen 34 van die punten waar je eenvoudig overschakelt van de auto op een ander vervoersmiddel. Zo zijn er aan het Keerdok deelfietsen, -steps en -wagens beschikbaar.

“Er komen zo’n 2.000 Hoppinpunten in Vlaanderen”, licht schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen toe. “In Mechelen willen we 32 Hoppinpunten opzetten die we gefaseerd zullen uitrollen. Dit jaar komen er nog zeven Hoppinpunten in onze stad.”

Op deze zeven locaties komen Hoppinpunten in 2024: Keerdok, station Muizen, Frans Halsvest, Den Abeel, De Plaon, Dageraadstraat en Arsenaal. “Voor 2025 onderzoeken we minstens acht andere locaties. Ze maken deel uit van een uitgebreid netwerk Hoppinpunten dat uitgerold wordt om reizigers vlot te helpen overstappen van het ene op het andere vervoersmiddel.”

Het Hoppinpunt Keerdok, vlakbij de E19, biedt een ruime parking voor 516 wagens en 24 laadpunten waarvan vier snelladers, maar er staan er ook deelwagens, (elektrische) deelfietsen en deelsteps ter beschikking. Op zaterdag en op koopzondagen vertrekt er een bootshuttle die bezoekers snel naar het centrum brengt. Aan het Hoppinpunt is een fietshub waar je zelf herstellingen kan uitvoeren of je fietsbatterij kan opladen.

Uitrol Hoppinpunten

“Na de opening van het eerste Hoppinpunt in Parking Keerdok komen er nog Hoppinpunten aan het station van Muizen en enkele locaties in de stadsrand,” zegt Vandersmissen. “Het station vormt een belangrijke mobiliteitsschakel, en in de stadsrand gebruiken inwoners vaak sneller hun privaat vervoer. De Hoppinpunten kunnen hier goede mobiliteitsoplossingen bieden. We willen in elke wijk uiteindelijk minstens één Hoppinpunt realiseren, en die ook allemaal op elkaar afstemmen.”

De Hoppinpunten vormen een netwerk van knooppunten waar reizigers van het ene vervoersmiddel op het andere kunnen ‘hoppen’ en zijn duidelijk herkenbaar aan een paars-witte Hoppinzuil. Die moet de bekendheid van de mobiliteitspunten snel vergroten.

Mobiliteits- en logistieke hubs

“In Mechelen kunnen we dankzij een Europees project een belangrijk extra aspect toevoegen aan onze Hoppinpunten”, vertelt schepen Vandersmissen. “Dit doen we door van onze Hoppinpunten niet alleen mobiliteitshubs, maar ook logistieke hubs te maken. We voegen er bijvoorbeeld pakjesautomaten aan toe. Samen met Amsterdam, Hamburg, Borås en Aalborg is Mechelen hierin een pilootstad.”