Transportbedrijf Van Oort uit Willebroek plaatste als eerste in België een bestelling voor een Renault Trucks D Z.E. “We experimenteerden al met HVO om ons transport te verduurzamen, maar zero emissie is de toekomst. We zijn dan ook ongelooflijk trots om als eerste in België vandaag al deze stap te zetten,” zegt bedrijfsleider Laurent Vanton, van Van Oort Transport. “Het feit dat we dit kunnen verwezenlijken, ligt aan de wil van alle partijen om dit project te doen slagen. Niet enkel wijzelf, maar ook onze klant King Belgium, voor wie we deze vrachtwagen zullen inzetten, en hun leverancier Essity.”
Van Oort verzorgt voor King Belgium de distributie van healthcare producten, duurzame catering disposables en cleaning/hygiëne-producten aan de B2B-markt. Het zet daarvoor in totaal 18 vrachtwagens in. “Voor ons is de toevoeging van een elektrische Renault Trucks vrachtwagen aan ons distributienetwerk een mijlpaal,” zegt Werner Meuleman, Managing Director van King Belgium, dat deel uitmaakt van de Bunzl-groep. “Voor ons is sustainability en corporate responsability een prioriteit en we willen een voortrekkersrol spelen op dat vlak. Zowel qua producten en toeleveranciers, als op het vlak van transport. En een elektrische truck voor de distributie van onze producten past perfect in die visie. Bovendien is het ook nog eens een pluspunt bij openbare aanbestedingen, waar we voor contracten bij openbare instellingen mee te maken krijgen. Zero emissie vervoer en het terugdringen van CO2 -uitstoot leveren daarbij extra credits op.”
Ook Essity, het moederbedrijf achter de professionele hygiëneproducten van het merk Tork, zette als leverancier van King Belgium zijn schouders mee onder het project. “We leveren al jaren inspanningen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te behalen door middel van ‘science based’ targets. We ondersteunen daarbij graag bedrijven die vooruit denken en een ‘drive’ hebben voor duurzaamheid, zoals bij dit project het geval is”, zegt Reneé Remijnse, Communications Director bij Essity.
De levering van de nieuwe vrachtwagen is gepland in augustus. De keuze viel op een Renault Trucks D Z.E. met vijf watergekoelde Lithium-ion NMC aandrijfaccu’s van 66 kWh voor een totaal van 330 kWh. Daarmee is een ronde van 250 tot 270 km mogelijk.