DPD

E-shopper wil pakje aan eigen deur

Het thuisadres is voor 79% van de Belgische online shoppers nog steeds de favoriete afleverlocatie. Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van DPD waar ook 1.000 Belgen aan deelnamen. Belgen verwachten doorgaans dat hun online aankopen gratis worden geleverd en indien nodig ook gratis kunnen worden teruggezonden. Voor ongeveer 90% van de Belgische online shoppers zijn dit doorslaggevende criteria om producten online aan te kopen.

E-shoppers verwachten extra flexibiliteit voor de levering. Via Predict krijgen DPD-ontvangers concrete informatie over de geplande levering tot op 1 uur nauwkeurig. Indien niemand thuis is, kan de ontvanger het levertijdstip en de locatie wijzigen waarbij gekozen kan worden uit 4 mogelijkheden. Cijfers uit het eerste kwartaal van 2017 geven een inzicht in de voorkeur van DPD-ontvangers hierbij: 14 % vraagt om het pakket op een andere datum te leveren, 37% kiest voor een levering op een safe place, zoals de garage, tuin of brievenbus en 27 % verkiest om het pakket door te sturen naar een Pickup parcelshop in de buurt. 80% van de ondervraagde Belgische online shoppers geeft zelfs aan dat ze een Pickup parcelshop in de toekomst overwegen als favoriete afleverlocatie. 14% kiest ervoor het pakket op een ander adres te laten leveren. Webshops zorgen dus maar best voor de nodige flexibiliteit bij de levering.

Veel meer dan voor andere Europeanen zijn gratis levering en retourzendingen belangrijk voor Belgen wanneer ze online aankopen. Voor 91% van de Belgische e-shoppers is het feit of een levering al of niet gratis is, bepalend bij een online aankoop. In onze buurlanden hechten e-shoppers daar minder belang aan.

Ook gratis retourzendingen zijn belangrijk voor het online aankoopgedrag van de Belg: 90% wil een besteld product gratis kunnen terugzenden, wanneer het niet bevalt of past.

“Consumenten verwachten bij een online aankoop dezelfde flexibiliteit als in de winkel in een winkelstraat,” legt Silvio Mestdagh, CEO bij DPD België uit. “Het Europese onderzoek toont aan dat consumenten flexibiliteit verwachten op het vlak van de aflevering van hun pakket, liefst thuis of zo dicht mogelijk bij hun thuisadres. Als koerierbedrijf kunnen wij de webshops helpen om tegemoet te komen aan deze wensen. Met Predict informeren we ontvangers zeer nauwkeurig over hun geplande levering door middel van livetracking en een levertijdsvenster van 1 uur. Met de opties Safe place, ander adres, Pickup parcelshop of een andere datum bieden we onze ontvangers optimale leveringsvrijheid.”