E-bis begon in 2020 heel kleinschalig, maar groeide op vier jaar tijd uit tot een vaste waarde in de fietsbranche. Bij E-bis werken 20 tot 25 medewerkers, vaak gaat het om sociale tewerkstelling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het bedrijf werkt samen met leasingbedrijven. De fietsen die na de leaseperiode terugkomen, worden door E-bis indien nodig opgeknapt en daarna verkocht met garantie en tegen een fractie van de oorspronkelijke prijs. Het gaat in de meeste gevallen om speedelecs of elektrische fietsen, maar ook racefietsen en mountainbikes zitten in het gamma.
“Vier jaar gelden waren we de allereerste om dit concept toe te passen”, zegt een trotse zaakvoerder Willem Beeck. “De fietsmarkt is ondertussen enorm geboomd. Op vier jaar tijd hebben we ongeveer 2.000 fietsen verkocht. De meeste van onze klanten zijn particulieren. Maar Mechelse KMO’s tonen steeds meer interesse. Voor hen is fietsleasing van zo’n ex-leasefiets natuurlijk een betere oplossing. Fietsen die reeds een eerste leasecyclus gekend hebben, kunnen opnieuw geleased worden. Dit is een circulair leasemodel en vandaag nog onbestaande. Met Joule, een fietsleasebedrijf uit het Gentse, hebben we een partner gevonden die hiermee aan de slag wil gaan.”
Het feit dat E-bis duurzame producten aanbiedt en maximaal mensen inschakelt uit de sociale economie, spreekt volgens Willem Beeck veel mensen aan.
Joule zit volgens medezaakvoerder Jordy De Loose in dezelfde groeifase als E-bis en focust ook op het ecologische en het maatschappelijke aspect. “Het product dat we nu op de markt brengen, zijn circulaire ‘refurbished’ leasefietsen. Als die fiets aan het einde van de leasing terugkomt, kan die opnieuw geleased worden. Zo krijgen we dus een circulair product. De klant geniet van het fiscale voordeel én betaalt bovendien slechts de helft van de originele leasingprijs.”