paperwork

Duffelse drukkerij wint prestigieuze prijs met Paperwork 2018

DUFFEL – Stockmans Kalenders bvba, zelfstandige dochter binnen de grafische groep Antilope De Bie Printing, heeft tijdens de Kalenderwedstrijd KW2018 de hoofdprijs weggekaapt met Paperwork 2018, een grafisch hoogstandje.

Dat een kalender veel meer kan zijn dan een stuk papier waarop je de juiste datum afleest, bewijzen de artistiek hoogstaande creaties die elk jaar bekroond worden tijdens de kalenderwedstrijd. Zij tonen dat een kalender een kunstobject op zich kan zijn, door de samenwerking tussen grafisch designers en gespecialiseerde drukkerijen.

Bij de Kalenderwedstrijd KW 2018 voor Nederland en België ging de prijs voor het eerst in jaren naar een Belgische genomineerde: Stockmans Kalenders uit Duffel, die Paperwork 2018 realiseerde in samenwerking met grafisch ontwerper Annelies Vanoost.

Het juryrapport is zeer lovend: “Stockmans legt de lat hoog met dit geweldige ontwerp van Annelies Vanoost, die als grafisch ontwerper op natuurlijke wijze linken maakt met productvormgeving en toegepaste kunst. Het artistieke, de combinatie van druktechnieken van 2018 met de oudste technieken van 60 jaar geleden en de speciale verpakking trokken ons over de streep.”

Ook het duurzame karakter van de kalender sprak de jury aan. Elke pagina is namelijk geperforeerd zodat de kalender ontmanteld kan worden in 13 individuele kunstwerken.

Paperwork 2018 is samengesteld uit 8 verschillende soorten papier, in samenwerking met Antalis, vijfkleurendruk (5 pantonekleuren) in offset UV en een toepassing van letterpress op 9 van de 14 kalendervellen bij Antilope De Bie Printing. Blauwe lijm verbindt het geheel.

Schoonheid uitdragen

Stockmans positioneert zich als zelfstandige dochteronderneming binnen de grafische groep Antilope De Bie Printing als specialist in kalenders en kunstboeken. “De passie en competentie van het Stockmans team en zijn kunstenaars, designers en drukkers wordt vertaald in hoogkwalitatieve objecten waarvan papier de drager is. Het duurzame karakter van deze objecten wordt niet alleen gereflecteerd door de ecologische benadering van het productieproces. Stockmans heeft tevens de ambitie om zijn producten een langere levensduur te geven en er geen vluchtige producten van te maken”, zegt managing director Bruno Devos.

Tijdens de prijsuitreiking deed Bruno Devos een warme oproep aan de sector. “Ik zie het als de plicht van de grafische sector om schoonheid uit te dragen via onze creativiteit en dit te vertalen naar sterk drukwerk dat een impact heeft en onze emoties raakt.”