Mellon

Drie haarexperten ontwikkelen eerste Belgische merk voor natuurlijke haartextuur: ‘Mellon’

Quirina Heylen van kapsalon Kwibz in Wiekevorst, Marion Naudts van Marion Maakt & nourist en 'Healthy Hair Boss' Sil Colson, slagen de handen in elkaar en ontwikkelen een nieuw merk voor haarproducten: Mellon. Het eerste merk van Belgische bodem voor een natuurlijke haartextuur. Vrij van synthetische ingrediënten en geschikt voor de Curly Girl methode.

Reguliere haarproducten bevatten siliconen, parabenen, sulfaten, en kunstmatige geur- en kleurstoffen, wat ze vaak goedkoper en langer houdbaar maken. Helaas vergroten die producten ook de kans op allergieën en huidirritaties.

Voor krullenkappers zijn de schadelijke gevolgen van chemicaliën, minerale oliën, waxen en uitdrogende alcohol, oud nieuws. Aanhangers van de natural hair-beweging en Curly Girl Methode zwoeren hen al lang af. Maar zij richten zich doorgaans enkel op stevige krullenpatronen, met sterke spiralen. Mensen met golvend haar of een lichte slag, vallen uit de boot.

Quirina Heylen, zelf krullenkapster en medeoprichtster van Mellon, maakt de omgekeerde beweging. Ze vertrekt niet vanuit de krul of wave maar brengt het haar van haar klanten eerst terug naar de basis. Op dezelfde manier als alle andere krullenkappers: door te stoppen met conventionele producten en zo de natuurlijke textuur van het haar te ontdekken.

Instagramsprookje

Het verhaal van Mellon begint bij Sil Colson, die als ‘Healthy Hair Boss’ op Instagram verslag doet van haar transitie van ongezond haar naar een weelderige bos krullen. Het is daar dat Marion Naudts, oprichtster van Marion Maakt, haar vond. Marion kent een gelijkaardig verhaal: uit gebrek aan verzorgingsproducten die werken voor haar gevoelige huid, besluit ze zich bij te scholen tot herboriste en richt haar eigen cosmeticamerk op.

Samen ontwikkelden Sil en Marion een haarmasker en verzorgende gel die kapster Quirina van haar sokken blies. Ze nodigde Sil en Marion uit in haar stoel … en de rest is geschiedenis.

Het Mellon aanbod

De producten van Mellon zijn erop gericht de ware haartextuur bloot te leggen en te ondersteunen met natuurlijke en biologische ingrediënten. Het lanceringsaanbod zal bestaan uit een milde shampoo, een ontwarrende conditioner en een voedende olie (voor zowel hoofdhuid als haar).

De lancering van de drie basisverzorgingsproducten gebeurt op 11 juni 2024. In een later stadium wordt het productgamma uitgebreid met een verzorgende haargel en producten voor mensen met hoofdhuidproblemen, zonder essentiële oliën. De voorraad is beperkt, geïnteresseerden kunnen zich inschrijven op de wachtlijst op www.mellon.care.