DPDGroup, met Belgische vestiging in Mechelen, heeft een grootschalig Europees onderzoek laten uitvoeren over het koopgedrag van online shoppers. De resultaten tonen aan dat Belgen (88%) bijna altijd bij dezelfde online shops kopen. Ongeveer 7,6% van het totale bedrag dat Belgen besteden aan shoppen, gaat naar online aankopen. Op Europees vlak bedraagt dit 9,6%. Het zijn de heavy buyers die vandaag verantwoordelijk zijn voor 88% van de online aankopen. Dit betekent dat er de komende jaren nog heel wat opwaarts potentieel is.
Een hoog aantal internetverbindingen – 89% van de Belgen beschikt over een internetverbinding – betekent niet automatisch een hoog aantal online aankopen. Slechts 46% van de Belgische e-shoppers doet regelmatig een online aankoop. In andere landen met een veel lagere internetpenetratie ligt het percentage regelmatige online shoppers veel hoger.
Thuislevering blijft de favoriet van de Belgische e-shopper, maar alternatieven zoals levering in parcelshops winnen aan belang. Bovendien geeft meer dan de helft aan dat ze sneller zullen kopen op een website die een tijdsvenster garandeert van een uur waarin het pakket wordt geleverd.
“Als webshop zit je goed in België”, zegt Silvio Mestdagh, ceo van DPD België. “België heeft de laatste jaren een sprong voorwaarts gemaakt. De hoge internetpenetratie, het eerder lage aantal online shoppers (tegenover het Europese gemiddelde) en het karakter van de Belg als betrouwbare e-shopper voorspellen dat we nog veel internetgebruikers zullen omzetten naar e-shoppers. Wij zijn klaar om onze rol als betrouwbare cross border pakketleverancier op te nemen om de Belgische e-commerce verder te laten groeien en e-tailers te ondersteunen bij de flexibiliteit en betrouwbaarheid die online shoppers op logistiek vlak verwachten.”