Om de enorme groei in online bestellingen het hoofd te bieden, zoeken pakketbezorgers al langere tijd naar oplossingen voor de zogenaamde ‘laatste kilometer’. DPD ziet één van de oplossingen hiervoor in het ViaTim Punten netwerk. Dit zijn particulieren die als afhaalpunt pakjes aannemen voor hun straat of wijk. Zij bezorgen die daarna dagelijks bij de mensen thuis, of functioneren als parcel-service-punt. Met ruime openingstijden buiten kantooruren en altijd dichtbij huis. Zo komen pakketten op de bestemde dag nog aan, zelfs als het aantal pakjes verdrievoudigt. De piekdrukte bij de pakketbezorger wordt hierdoor immers verdeeld over tientallen extra helpende handen die een ronde doen in een kleine straal rondom hun eigen huis.
Deze ViaTim Punten zijn vaak gepensioneerden, thuiswerkers of studenten. In Nederland zijn er al 500 ViaTim Punten actief, die samen meer dan 100.000 pakketten per maand afhandelen. Zij vormen het fijnmazige distributienetwerk als alternatief voor de vele bestelwagens in de straat. Zo motiveert ViaTim om te voet of te fiets pakjes af te halen of in te leveren.
Michiel Nieuwkerk, oprichter van ViaTim, zegt dat de logistieke markt met allerlei oplossingen komt om het enorme aanbod van pakketten soepel te verwerken. “Met ViaTim bouwen wij aan een netwerk waar bezorgers steeds in één keer al hun pakketten kwijt kunnen. Het concept heeft zijn nut bewezen in Nederland en we zien dan ook geen reden waarom dit geen passende oplossing in België zou kunnen zijn. We helpen winkeliers en pakketbezorgers om hun pakketten altijd veilig en tijdig bij de consument afgeleverd te krijgen.”
Vanaf nu gaat ViaTim ook van start in België. Allereerst is de ambitie om 400 ViaTim Punten in Vlaanderen te openen in 2021. Hiervoor werd een samenwerking opgestart met DPD, dat als eerste gebruik zal maken van het netwerk om pakketten dichtbij de consument af te leveren. Is de geadresseerde niet thuis? Dan gaat het pakket naar het dichtstbijzijnde ViaTim punt, waar consumenten hun pakketten kunnen afhalen.
“E-commerce oversteeg tijdens de lockdown alle verwachtingen en blijft ook nu nog steeds groeien. Als groep blijven we inspanningen leveren om onze kwaliteit nog verder te verhogen en de beste klantbeleving in de markt te bieden, terwijl we ook ons engagement met betrekking tot duurzaamheid nakomen. En daar horen innovatieve diensten die de eindontvanger transparantie en flexibiliteit bieden absoluut bij. Dankzij ViaTim zien we de kans om ontvangers nog een extra leveroptie aan te bieden, zodat ze pakketten probleemloos kunnen ontvangen, wanneer het hen het beste uitkomt. Bovendien onderstrepen verzamelpunten zoals ViaTim en het Pickup netwerk van DPD onze groene ambitie. Via deze alternatieve levermethodes kunnen we immers meerdere pakketten ineens afleveren en de kans vergroten op een succesvolle eerste leverpoging”, zegt Silvio Mestdagh, CEO van DPD Belux.
E-commerce oversteeg tijdens de lockdown alle verwachtingen en blijft ook nu nog steeds groeien.
Silvio Mestdagh, CEO van DPD Belux