SINT-KATELIJNE-WAVER – Greenyard leidt zwaar verlies. Dat blijkt uit de cijfers van het eerste halfjaar, eindigend op 30 september, die de groenten- en fruitgigant uit Sint-Katelijne-Waver bekend heeft gemaakt. De omzet daalde met 3,6 procent van 2.057 miljoen naar 1.983 miljoen euro.
Greenyard leed onder uitzonderlijke weersomstandigheden in gans Europa. De aanhoudende droogte tastte de teelt van groenten en fruit aan, wat grote gevolgen had op de beschikbaarheid van het product en op de marktprijzen. In combinatie met de prijzenslag in de versmarkten ging de omzet naar beneden.
Hein Deprez, ceo Greenyard: “Zoals in augustus aangekondigd, was de eerste helft van het boekjaar 2018/2019 uitdagend voor Greenyard. Onze resultaten weerspiegelen de zware concurrentie en moeilijke marktomstandigheden in onze kernmarkten. Consolidatie in deze markten zet druk op alle leveranciers om hun producten af te zetten, zelfs aan lagere prijzen. Het heeft ons er onder meer toe aangezet om ons Horiculture segment te verkopen.”
De brutobedrijfswinst zonder eenmalige elementen (rebitda) ging met 39,9 procent naar beneden tot 41,2 miljoen euro. Het resulteerde in een nettoverlies van 68,1 miljoen euro. Vorig jaar werd nog een winst van 10,1 miljoen euro gerealiseerd.
Opgeheven hoofd
Greenyard kijkt wel met vertrouwen naar de toekomst. Zo blijft de winstprognose van eind augustus, zijnde een 25 procent lagere brutobedrijfswinst over het boekjaar 2018/2019, overeind.
We blijven hard werken om ons bedrijf te versterken en zijn volledig gefocust op verdere interne groei. Ondanks deze harde marktrealiteit, blijven we geloven in onze strategie om partnerships te vormen met onze retailers door nauw en transparant samen te werken en zo de keten te rationaliseren in het voordeel van iedereen: consumenten, retailers, telers en Greenyard.