In de winkel hangt een oude foto van de zaak ten tijde van haar overgrootvader prominent in de winkel. “Het meisje op de foto is mijn grootmoeder Maria”, zegt Dominique. In het najaar van 1913, net voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, begon kleermaker Alfons Goyvaerts op de Grootbrug met een eigen zaak.
“Na de oorlog hadden alle mannen opnieuw een kostuum nodig om op zondag naar de kerk te gaan. Iemand nam de maten op, nog iemand anders schreef ze op en de week nadien mocht de klant al komen passen”, vertelt Dominique. Later nam haar grootmoeder Maria de zaak over. “Toen waren we al in de gouden jarig zestig beland. Zij begon met confectie en ze verwierf in Mechelen en omstreken bekendheid als de referentie voor regenjassen en -mantels.”
Zwarte sneeuw
Haar grootmoeder haalde ook het Engelse kledingmerk Burberry in huis. “Een vertegenwoordiger kwam hier met een jas binnen. Ze heeft die in de etalage gezet en binnen de week was ze verkocht”, zegt Dominique. De verkoop werd een schot in de roos. Zo’n tien jaar geleden stopte zij met de verkoop van het merk. “Op een gegeven moment moest ik zoveel afnemen dat ik zwarte sneeuw begon te zien. Dat was de reden om te stoppen met Burberry. Toen heb ik de winkel nog eens vernieuwd en heb ik er een multibrandstore van gemaakt.”
Zelf runt Dominique De Ryck de winkel sinds 1992, meer dan dertig jaar ondertussen. “Ik was 25 jaar toen ik ermee begon. Ik bleef de regenkleding verkopen, maar ik drukte stilaan mijn eigen stempel. Ik verkoop graag tijdloze dameskleding die je kan blijven dragen. Zoeken naar leuke stukken tussen de collecties van de betere merken zoals Natan, Max Mara en Riani is nog altijd mijn passie”, vertelt Dominique.
Naast de passie voor mode spreken ook de sociale contacten in het vaak haar nog altijd aan. “Ik geniet ervan om mensen huppelend mijn winkel te zien buitengaan. Ik word gelukkig van dames hun blije blik in de spiegel. Mijn vaste klanten zijn door de jaren vrienden geworden”, zegt ze. Speciaal voor hen organiseert ze donderdagavond 19 oktober nog eens een modeshow. “Normaal vindt die tijdens het Warm Welkom Weekend altijd voor de winkel plaats. Door corona was die traditie weggevallen en nu wil ik ze nog eens nieuw leven inblazen”, vertelt Dominique.
Focus op beleving
Het 110-jarig bestaan van haar familiezaak leek haar een mooie aanleiding. “Winkelen moet een beleving zijn. Klanten moeten bij mij op hun gemak iets kunnen uitkiezen en passen. Ook de service na verkoop vind ik belangrijk. Met die aanpak heeft ook het jongere publiek vanaf vijftig jaar de weg gevonden naar mijn winkel”, zegt Dominique.
Als het lukt, zou ze haar zaak graag nog een tiental jaar voortzetten. “Ik heb twee dochters, maar ik vrees dat het na mij stopt.” Boetieks zoals de hare hebben het in een veranderende wereld niet gemakkelijk. “In de wereld van e-commerce moet je mee met je tijd, maar dat is niet altijd eenvoudig. De jeugd is geboren met een smartphone in de hand, maar voor onze generatie is dat allemaal nieuw. Daarnaast word ik geconfronteerd met hogere prijzen en met de verandering van het klimaat. Vroeger liepen wij in oktober al lang rond met een jas en een sjaal, maar de seizoenen veranderen en de sector past zich niet aan. Mensen kopen minder, maar gelukkig heb ik een trouw publiek”, legt Dominique uit.
Tijdloze mode
Het valt haar ook op dat ze veel klanten van buiten de regio aantrekt. “Van Hasselt en Gent bijvoorbeeld, mede dankzij het toerisme in de stad. Als ik mensen vertel dat we 110 jaar bestaan, kunnen ze dat amper geloven. Als ze dan nog eens vol lof zijn over mijn collectie maakt dat mijn dag. Bij klanten uit het Mechelse hebben we soms nog de reputatie een klassieke winkel te zijn. Ik noem het liever tijdloos. Een stuk van bij mij dat je uit de kast haalt, blijf je met plezier dragen”, vertelt Dominique.