Shoppen

Digitale Mechelenbon moet nog meer publiek bereiken

MECHELEN – De Mechelbon is een cadeaubon van 5, 10 of 20 euro die je kan inruilen bij lokale handelaars. Het Mechels stadsbestuur wil de Mechelenbon digitaliseren. De digitale Mechelenbon moet gebruiksvriendelijker worden voor alle betrokkenen. De stad wil hiermee ook de Mechelse bedrijven bereiken om de Mechelenbon als relatiegeschenk in te zetten.

Het stadsbestuur wil inzetten op de promotie van de Mechelenbon bij een breed publiek en denkt daarom aan een digitaal verkoopkanaal. De stad lanceert begin mei een bestek voor de vernieuwde Mechelenbon, die een groter gebruik mogelijk moet maken

Mechelenbon stimuleert de economie
“De Mechelenbon is een succes en stimuleert de economie in de stad. Maar met de papieren versie botsen we op onze limieten. Er is nood aan een digitale bon die handig is in gebruik voor handelaars, stadsdiensten, bedrijven…”, aldus Economieschepen Greet Geypen.

Groot potentieel
“Er is een groot potentieel bij de bedrijven. Zij zouden de bon cadeau kunnen doen aan werknemers of als geschenk aan zakenrelaties. De stad heeft alvast het goede voorbeeld gegeven en al haar medewerkers een bon van 10 euro geschonken als bedanking voor hun inzet en flexibiliteit in deze bizarre tijd. Geld dat terugvloeit naar onze lokale handel en horeca”, zegt Greet Geypen.

Geen kant-en klare oplossing beschikbaar
Tijdens een voortraject werd ook al de markt bevraagd over eventuele oplossingen. Hieruit blijkt dat de op de markt beschikbare oplossingen niet aan alle behoeften van de stad voldoen. Er bestaan wel diverse systemen die inspiratie bieden en deeloplossingen kunnen leveren voor de uitdaging. In totaal reageerden elf bedrijven op de marktconsultatie die begin dit jaar werd gepubliceerd. De partij die intekent zal dus de digitale Mechelenbon nog moeten ontwikkelen.

“De digitale Mechelenbon moet tegemoet komen aan heel wat eisen en tevens het cadeau-aspect bewaren. Het moet tevens meer kansen bieden aan de lokale handelaars. Ook in het kader van de handel en horeca post coronatijdperk kan de digitale Mechelenbon een belangrijke rol spelen”, zegt Greet Geypen.