De cadeaucheque om uit te geven bij Mechelse handelaars bestaat sinds 2012. Je kon hem gebruiken bij zo’n 220 zaken. In oktober 2020 besliste de stad om de digitale Mechelenbon te lanceren. Die kwam er om meer groei te realiseren en om bedrijven aan te moedigen om de bon aan te schaffen voor bijvoorbeeld personeel of relaties.
“We waren al langer overtuigd van de mogelijkheden van een digitale Mechelenbon en zagen er een hefboom in om de lokale economie te herlanceren. Daarom hebben we alles uit de kast gehaald om hem zo snel mogelijk te lanceren”, zegt Greet Geypen (Vld-Groen-m+), schepen van Economie.
250 handelaars doen mee
De nieuwe bon is een pak gebruiksvriendelijker. Ondertussen nemen ongeveer 250 handelaars hem aan als betaalmiddel en ook bij het publiek slaat hij overduidelijk aan. “Sinds de invoering van de nieuwe Mechelenbonnen zijn er in een jaar meer bons verkocht dan van de vorige in negen jaar”, vertelt Geypen.
Voor 1.867.162 euro digitale bonnen zijn er al verkocht, terwijl er van de papieren voor 1.862.725 euro werden verkocht. “Digitalisering lijkt soms een vaag concept, maar het heeft vaak een heel tastbaar voordeel. De Mechelenbonnen zijn hier een goed voorbeeld van. Het digitaliseren heeft een enorme boost gegeven”, zegt Rina Rabau Nkandu (Vld-Groen-m+). Dat we sinds de pandemie meer online kopen, speelt wellicht ook mee in het succes.