MECHELEN – Het wordt nog even wachten voor we terug naar festivals kunnen gaan. De muzieksector zit nog een hele zomer in lockdown. Steeds meer artiesten streamen daarom vanuit hun woonkamer. Met FORLive beloven het Antwerpse Artcore Society en het Mechelse BORiS Agency toch een sfeervolle zomer. Ze willen de streams naar een hoger niveau brengen zodat gebruikers de festivalervaring tot in de eigen woonkamer brengen.
Met FORLive hebben initiatiefnemers Maarten Serneels, Dirk Wouters en Vincent Fraussen een Europese primeur.
“FORLive is een platform dat streamingoplossingen van hoge kwaliteit combineert met intuïtieve interactie met het publiek”, vertelt Maarten Serneels van Artcore Society. “We bootsen het festivalgevoel werkelijk digitaal na. Vrienden kunnen elkaar visueel zien tijdens een show, met elkaar babbelen en dansen. Verder krijgt ook de artiest feedback voor zijn of haar prestatie dankzij functionaliteiten zoals klappen, roepen, liken, …”
Ingebouwde e-commerce-applicaties combineren het beste van online en offline om een onvergetelijke ervaring te creëren. “Denk aan goodies en merchandise, maar zeker ook food en drinks”, vult Dirk Wouters van BORiS Agency aan. “Een cocktailpakket bijvoorbeeld. Deze kunnen vrienden virtueel onder elkaar zelf maken met behulp van cocktailworkshops op het platform.”
Nu culturele activiteiten vanaf 1 juli toegelaten zijn, weliswaar met een beperking tot maximum 200 personen, wordt de relevantie voor online streaming nog groter. Festivalorganisatoren hebben reeds een sterk merk in handen, gesterkt door trouwe sponsors. Ook dat biedt volgens de initiatiefnemers niets dan opportuniteiten. “FORLive bouwt het podium en het festivalterrein, de festivals zelf hebben alle mogelijkheden in handen om de invulling te bepalen”, zegt Vincent Fraussen van BORiS Agency. “En de eindgebruiker kan het zo groot of zo klein beleven zoals die zelf wil. Alles wat op een festival kan, kan in principe ook via FORLive. En dat voor het eerst in Europa.”
De eerste versie van het platform is klaar voor lancering en zal binnenkort ook voor de eerste keer in actie te zien zijn. “Dit is een volgende stap in ieders digitale beleving. Niet alleen voor muzikale evenementen, want ook beursorganisatoren tonen reeds interesse in dit platform”, besluit Maarten Serneels.