CareFreeHome, Fier - Nada Ahanasch Zaakvoerster Nada Ahanasch. Foto: Ward Bosmans.

Dienstenchequebedrijf viert vijfde verjaardag met nieuwe naam ‘Fier’

MECHELEN - In februari viert CareFreeHome, het Mechelse dienstenchequebedrijf voor huishoud- en poetshulp, zijn vijfde verjaardag. Daar wacht het bedrijf echter niet op om zijn nieuwe naam bekend te maken. Voortaan gaat CareFreeHome door het leven als Fier. “Gewoon omdat we fier zijn op onze poetshulpen”, zegt zaakvoerster Nada Ahanasch (40).

CareFreeHome werd begin 2017 opgericht door schepen Greet Geypen (VLD-Groen-M+). Van bij het begin had de onderneming ook een maatschappelijke functie. Geypen wou met CareFreeHome vrouwen die moeilijk aan een job geraakten, helpen om hun zelfstandigheid te vergroten. De vrouwen waarmee CareFreeHome werkt, hebben vaak een allochtone achtergrond en spreken niet altijd even goed Nederlands.

Een jaar geleden nam Nada Ahanash het bedrijf over van Greet Geypen. “Maar aan de filosofie hou ik absoluut vast. Het is ook niet toevallig dat we onze naamsverandering vieren tijdens een personeelsfeest in zaal Mandela van het Predikheren. Nelson Mandela stond voor vrijheid en gelijkheid. De vrouwen die bij Fier werken, hebben voor hun vrijheid gekozen door te gaan werken. Het zijn mensen met een migratieachtergrond, vaak moeders die nooit gewerkt hebben. Ze zetten bij ons hun eerste stapjes op de arbeidsmarkt. Dat is trouwens een groot succes. Toen ik het bedrijf in 2021 overnam, werkten er 34 vrouwen, een jaar later zijn we met 65.”

Leren fietsen

Volgens Ahanasch is Fier geen doorsnee dienstenchequebedrijf. “Wij willen het cliché doorbreken dat iedereen kan poetsen. Onze mensen hebben een enorme beroepsernst. Ze gaan met opgeheven hoofd naar een klant en doen meer dan hun best. Ze bouwen bijna altijd een warme band op met de klanten. Wij helpen onze poetshulpen ook om Nederlands te leren of hoe en waar ze de bus moeten nemen. We leren ze indien nodig zelfs fietsen. De eerste week staan we hen bij in hun werkproces. Voor ons lijkt dat allemaal vanzelfsprekend, maar voor onze dames is dat echt wel een grote stap die ze zetten. Door te gaan werken, doorbreken ze een jarenlange routine. Ze krijgen daar veel respect voor terug van de klanten. We hebben trouwens nog nooit een klant gehad die iemand weigerde omdat ze geen Nederlands sprak.”

De werkneemsters van Fier zijn dan ook echt fier op hun werk en op het feit dat ze hun eigen loon verdienen. Ze leren voor henzelf opkomen. “Begin volgend jaar gaan we een samenwerking aan met het Agentschap Integratie en Inburgering. Op die manier kunnen we de Nederlandse lessen beter structureren. We werken ook uitsluitend digitaal, ook al is dat voor veel vrouwen een grote stap. Dat ze hier voor open staan, wordt bewezen door het feit dat ik nog nooit een vacature heb moeten uitschrijven. De mensen komen zich spontaan aanbieden. Het maakt ons fier en het maakt hen fier. Daarom dachten we: waarom veranderen we onze naam niet naar Fier?”

“Ons Fatima” 

Volgens Nada is er nog steeds veel vraag naar poetshulpen. “Maar wij gaan niet overhaast mensen aannemen. We willen absoluut op dezelfde manier blijven voortwerken zoals we dat nu doen. De groei mag niet ten koste gaan van de begeleiding. We zijn fier dat Fatima door onze klanten niet als Fatima wordt aangesproken, maar als ‘ons’ Fatima. Dat soort bedrijf willen we zijn.”

De medewerkers van Fier zetten zich ook in voor de Warmste Week. Het voorbije weekend werden massa’s Marokkaanse koekjes gebakken die verkochte worden voor het goede doel.