Designbureau Pink Oliv zorgt voor verregaande begeleiding

PinkOlivDesignbureau PinkOliv  uit Booischot begeleidt bedrijven bij het opstarten van nieuwe afdelingen en het ontwikkelen van producten die passen bij het merk. “Design gaat veel verder dan alleen maar een logo”, vertelt Stefan Van Ouytsel. “Al is een logo het eerste wat mensen zien of onthouden van een merk, bij PinkOliv gaan we veel verder dan een design voor wagenbelettering, een website of naamkaartjes. We denken graag mee na over de volledige uitstraling van onze klant: van hoe hij zijn doelgroepen aanspreekt tot hoe hij zijn merk uitdraagt in alle mogelijke uitingen. En dat gaat best ver: van de manier waarop de receptioniste bezoekers ontvangt, van de kleur van de gevel tot de kopjes aan de vergadertafel, van de kaders aan de muur tot de sporttruitjes van de personeelsvereniging. Alles moet passen bij het merk.”

Dat betekent niet dat design alles overhoop moet gooien of grote inspanningen vergt. “Met kleine ingrepen bereik je grote veranderingen. Een bedrijf in de sportbranche nam een merk over en schakelde ons in. Zij wilden hun omzet verhogen. In plaats van te investeren in een uitgebreid verkoopsapparaat, hebben we gewoon de labels veranderd. De producten zagen er veel professioneler uit, het merk won aan geloofwaardigheid. Met een beperkte investering straalde het nieuwe merk zoveel professionaliteit uit, dat de omzetcijfers op één jaar tijd verdubbelden. Een mooi bewijs van wat design kan doen.”

Stefan Van Ouytsel en zijn echtgenote Annelies Geukens, beiden zaakvoerders van PinkOliv, zijn allebei productontwikkelaars. Annelies komt uit de bagagesector en werkte o.a. voor Delsey en Kipling. Daarnaast deed ze ook veel branding en interieurinrichting. Stefan deed de nodige ervaring op bij het Antwerpse Enthoven Associates dat o.a. de trams, bussen en bushokjes in Gent en Antwerpen vorm gaf. Daarnaast was hij als projectmanager voor Coca Cola actief op het vlak van marketing en strategie.

Sportune als spin-off
“We zijn erg bezig met innovatie. Om innovatief te kunnen zijn, moet je alles in vraag durven stellen. Alles, ook de briefing van je klant. Ook je eigen werking! Dienstverlening blijft iets dat niet tastbaar is. Mensen betalen graag voor een product. We hadden met PinkOliv behoorlijk wat sportmerken in onze portefeuille, en ontwikkelden bijvoorbeeld ook sportkledij. Daarbij kochten we niet zomaar kledij aan die we bedrukten. We maakten zelf de ontwerpen en patronen, kozen zelf de materialen, kleuren, garens… Die activiteit groeide erg snel, en dus gingen we kijken of we niet moesten doen wat we zelf predikten: een aparte afdeling voor ons eigen bedrijf creëren. Met de steun van Innotek en de overheid doorliepen we in 2012 een spin-off traject. Daaruit ontstond Sportune, aanvankelijk een aparte afdeling waarin we ons richtten op branding concepten voor de sportwereld. Al gauw werd dit zo’n grote activiteit, dat we er een aparte onderneming voor hebben moeten oprichten. Onze eigen spin-off dus.”
Stefan Van Ouytsel startte in 2003 in bijberoep, in 2009 werd PinkOliv een bvba. Sportune ontstond in 2012. Stefan en Annelies bouwen doorheen de jaren een team op met twee designers, een programmeur, een webdesigner, een administratieve kracht en voor Sportune een full time verkoper die door twee freelancers ondersteund wordt. Het bedrijf werkt o.a. voor Duvel Moortgat, Brussels Airlines, Subaru, Kellogs en Herbalife International.

Dominique Merckx